Audi e-tron quattro – en närmare titt på Tesla Model X-utmanaren
I dag ger Audi oss en liten förhandstitt på helelektriska e-tron quattro concept som ska ställas ut på bilsalongen i Frankfurt nästa månad.
Att Audi är på gång med en suv/crossover som med ren eldrift ska göra livet lite surare för Tesla Model X är inte längre en hemlighet. Redan för ett halvår sedan seglade det upp information om att något var på gång och i slutet av förra månaden poppade det upp ett par bilder som eventuellt visade Model X-utmanaren. Det är osäkert om bilderna verkligen var Audis, men vid en jämförelse med bilderna som du ser här, och som Audi har skickat ut i dag under förmiddagen, är likheterna slående.
Dagens omgång av illustrationer är Audis första officiella som ger oss en försmak av vad som ska visas upp på Frankfurtsalongen om en knapp månad. Audi kallar bilen för e-tron quattro concept. Den är alltså en konceptbil och inte det färdigknåpade alstret som är tänkt att gå i serieproduktion under 2018.
Audi berättar att e-tron quattro redan från grunden är konstruerad och anpassad för att vara en elektriskt driven bil. Man har lutat sig åt vad man kallar Aerostethics-filosofin vid utvecklingen vilket innebär att de tekniska lösningarna i kombination med kreativ design ska minska luftmotståndet. e-tron quattro concept har därför rörliga detaljer längs karossen – i fronten, på sidorna och på bakpartiet. Med dessa detaljer kan lågt luftmotstånd uppnås – cW-värdet ligger på 0,25 vilket är mycket lågt för en suv.
Plattformen som bildar e-tron quattros stomme är den som Volkswagen-gruppen kallar MLB, med andra ord samma som nya Audi Q7 och A4 använder sig av. Tack vare plattformen säger sig Audi kunna välja i ett brett spektra av drivlinor och diverse olika konfigurationer.
Ett litiumjonbatteripaket med i dagsläget okänd kapacitet är placerat under golvet mellan hjulaxlarna. Placeringen tillåter låg vikt och optimal viktfördelning för att köregenskaperna ska vara så normala som möjligt.
Batterierna skickar sin energi till tre olika elmotorer, en som driver framaxeln och två som driver bakaxeln, därav namnet e-tron quattro.
Audi uppger att räckvidden vid fulladdade batterier ligger på över 50 mil. Effekten är okänd, men tidigare har det spekulerats i över 500 hästkrafter.
Storleksmässigt placerar sig e-tron quattro mellan Q5 och Q7 vilket kanske kan ses som en bekräftelse på att tidigare spekulationer om att modellen i produktionsutförande kommer att heta Q6 (sannolikt Q6 e-tron). I konceptbilen som ska visas upp i Frankfurt är bilen paketerad för fyra åkande. Vid produktion hoppas vi att det blir plats för en femte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se