Audi e-tron – ren eldrift
Vi har haft det på känn länge, tack vare flertalet informationsläckor, att Audi tänker visa upp en eldriven R8 i Frankfurt. Nu är den officiell – e-tron som den döpts till. 0-100 km/h på 4,8 sekunder, 25 mils räckvidd och ”trådlös” laddning.
Här har du Audi e-tron – Ingolstadts svar på konkurrenternas motsvarande miljövänliga sportkonceptbilar. Men på en punkt säger sig Audi ha tänkt till aningen längre än vad övriga har gjort. Man planerade redan när projektet startade att göra bilen optimerad för eldrift. Alla delar och detaljer i bilen är alltså framtagna med utgångspunkten att de ska sitta i en elbil.
Man hade en prioriteringslista som man utgick ifrån och som såg ut som följer:
• Högst upp på listan stod lättviktskonstruktioner. Karosstommen bygger på Audi Space Frame-tekniken, medan alla dörrar, paneler med mera är av kompositmaterial vilket ger en både lätt och vridstyv konstruktion med väldigt bra aerodynamik.
• Central placering av batterierna precis framför bakaxeln för att ge bra viktfördelning och gott om utrymme i kupén.
• Avancerad och vattenkyld batteriteknik vilket medför hög effektivitet och lång livslängd.
• Ett behovsbaserat energistyrsystem som kontrollerar funktionerna i chassit och alla energiförbrukande detaljer.
• Ett temperatursystem som ser till att alla delar i bilen håller rätt temperatur för att vara så effektiva som möjligt.
• Köregenskaper och komfort som är lika bra som andra sportbilar från Audi.
• Säkerhet som håller samma klass som övriga bilar från Audi.
• Användande av car-to-x-systemet som Audi har utvecklat för att optimera effektiviteten hos vanliga bilar. Systemet kan till exempel räkna ut det optimala körsättet genom att använda information om stoppljuscykler och trafiktäthet. Systemet finns redan i drift i Ingolstadt som en del av Audis så kallade Travolution-projekt.
Drivlinan består av fyra elmotorer som ger totalt 313 hästkrafter och 4 500 newtonmeter. Motorerna är placerade vid respektive hjul och således driver ett hjul vardera vilket gör bilen fyrhjulsdriven, med andra ord e-tron quattro. Kraftdistributionen är normalt 30 procent fram och 70 procent bak. Kraften kan fördelas annorlunda om underlaget kräver det, men också för att förhindra över- och understyrning och därmed ge bilen ett neutralt uppträdande oavsett förhållande. För greppet sörjer 19 tum stora däck som är 235 millimeter breda fram och 295 millimeter breda bak.
Elmotorerna får sin kraft från centralt placerade och vattenkylda litiumjonbatterier som kan laddas via ett vanligt vägguttag på 230 Volt. Att ladda upp urladdade batterier tar mellan sex och åtta timmar, men tiden kan kortas ned till 2,5 timmar om man väljer att ladda med högspänning. Audi är också i full gång med att utveckla ett trådlöst laddningssystem som laddar bilen så fort den ”dockar” i sin hemmastation, exempelvis garaget. Systemet fungerar på samma sätt som när elektriska tandborstar laddas, eller elektromagnetisk induktion som den fysiska termen är.
Men även när Audi e-tron rullar laddas batterierna via så kallad energiåtervinning, till exempel vid inbromsningar då en generator omvandlar den kinetiska energin (rörelseenergi).
Det finns en rad detaljer som Audi framhäver som extra energisnåla i e-tron. En av dessa är en ny typ av mekanisk värmepump som konsumerar ytterst lite energi i jämförelse med elektriska värmare som flertalet av dagens elbilar använder.
En annan grej som är justerad för få ned energiförbrukningen är topphastigheten som är satt till 200 km/h. Men på accelerationssidan verkar det inte finnas mycket till begränsning då e-tron gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder.
Lågt luftmotstånd hjälper också till att spara på krafterna från batterierna. Detta har åstadkommits bland annat genom att single frame grillen och och luftintagen framför de bakre hjulhusen anpassar sig efter rådande förhållanden. De öppnas när det verkligen behövs kylluft, men stängs när omständigheterna är omvända och därmed minskar luftmotståndet. Strålkastarna med lysdiodteknik kräver också lite energi jämfört med konventionella strålkastare med halogenlampor. Strålkastarna på e-tron anpassar sig automatisk efter gällande körsituation. Tekniken kan känna av väderförändringar som regn och dimma och anpassa strålkastarna efter detta. Systemet består av en kamera och en dator som kan avläsa trafik, körbanor och siktförändringar.
Summa summarum av alla energibesparande åtgärder syns i räckvidden för bilen. Audi uppger att e-tron fixar 24,8 mil på en laddning.
Det lustiga är att Audi inte nämner någonting om R8 eller formerna på bilen med tanke på var grunden är hämtad ifrån.
Tekniska specifikationer
Audi e-tron
• Längd: 4 260 mm
• Bredd: 1 900 mm
• Höjd: 1 230 mm
• Hjulbas: 2 600 mm
• Vikt: 1 600 kg
• Effekt: 313 hk
• Vridmoment: 4500 Nm
• Batterikapacitet: ca 45 kWh
• 0-100 km/h: 4,8 sek
• Toppfart: 200 km/h (begränsad för att spara energi)
• Räckvidd: 248 km
https://youtu.be/N_YsVF9taSs?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se