Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100930-audi-e-tron-spyder
100930-audi-e-tron-spyder
100930-audi-e-tron-spyder
100930-audi-e-tron-spyder

Audi e-tron Spyder – dieselhybrid närmare verkligheten

Audi kör en ny vända med sitt e-tron-koncept på årets Parissalong. Den här gången har e-tron växt, tappat taket och blivit en dieselhybrid.

Första e-tron-konceptet visades i Frankfurt hösten 2009, det andra i Detroit i våras och nu kommer det tredje. Audis R8-baserade konceptbil har under drygt ett år utvecklats från att vara en eldriven R8 till att mellanlanda som en förkortad R8 och nu slutligen visas upp som en taklös R8.

Jämfört med första e-tron-konceptet har nya Audi e-tron Spyder växt, 13 centimeter på längden och 3 centimeter på bredden. Bilen är dock endast 111 centimeter hög. Tekniken som finns under det futuristiska skalet tyder på att Audi börjar bli redo att sätta något i produktion. Det tidigare e-tron-koncepten har varit helt och hållet eldrivna bilar, nya e-tron Spyder är däremot en dieselhybrid.

Strax bakom föraren och passageraren sitter en diesel-V6 med 300 hästkrafter och 650 newtonmeter som skickas till bakhjulen. Men framhjulen går inte lottlösa. På framaxeln sitter nämligen två elmotorer som gemensamt levererar 87 hästkrafter och 352 newtonmeter. Med tanke på att bilen inte väger mer än 1 450 kilo och har en viktfördelning på 50:50 bör e-tron Spyder vara en körupplevelse av toppklass. 0-100 km/h sägs gå på 4,4 sekunder och toppfarten begränsas elektroniskt till 250 km/h. Mest imponerande är kanske ändå förbrukningen. Siffrorna som Audi anger lyder: 0,22 l/mil och 59 g/km i utsläpp vid bland körning. Med en full tank diesel (50 liter) ska e-tron Spyder kunna köras upp till 100 mil i ett svep. Om e-tron Spyder körs enbart på elektricitet blir räckvidden 5 mil och toppfarten 60 km/h. 

https://youtu.be/QmQNw0pDaCs?height=347&width=575

Läs mer