Audi-premiär för automatlåda med start/stopp
Från och med november kommer Audi att erbjuda start/stopp-system i kombination med dubbelkopplingslådan S-tronic. Nymodigheten införs i de uppdaterade A3 1,6 TDI och 1,4 TFSI.
I november kommer Audi A3 och A3 Sportback 1,6 TDI och 1,4 TFSI i lätt uppdaterade versioner. Nu meddelar Audi att det bränslesparande start/stopp-systemet inte bara kommer att erbjudas i kombination med manuell växellåda. För första gången någonsin i en Audi blir det möjligt att kombinera start/stopp-systemet med den automatiska S-tronic-lådan.
I brist på kopplingspedal aktiveras systemet genom att föraren trampar ned bromspedalen när bilen står stilla. Först när bromspedalen släpps upp startar motorn igen och färden kan fortsätta. På så sätt sparas precis lika många droppar som med ett start/stopp-system i kombination med en manuell låda. Båda motorerna är även utrustade med ett system för bromskraftsåtervinning. Vid inbromsning jobbar generatorn extra hårt för att alstra elektricitet som lagras tillfälligt i batteriet. Den extra energin matas sedan till elsystemet under acceleration, vilket gör att generatorn inte behöver arbeta just då, vilket i sin tur sparar bränsle.
Med S-tronic-låda och start/stopp-system förbrukar den 105 hästar och 250 Nm starka A3 1,6 TDI 0,42 liter diesel per mil. Dieselmotorn klarar sig med god marginal under miljöbilsgränsen med ett angivet koldioxidutsläpp på 109 g/km. A3 1,4 TFSI levererar 125 hästar och 200 Nm, behöver 0,53 liter per mil och missar miljöbilsgränsen med ett koldioxidutsläpp på 124 g/km.
Någon gång under första halvan av 2010 lanseras en ännu snålare version av A3 1,6 TDI. Audis tekniker har jobbat hårt för att dieselspisen ska nöja sig med 0,38 liter diesel per mil och släppa ut endast 99 gram koldioxid per kilometer. Motorn är kopplad till en femväxlad manuell låda där sista växeln har fått sju procent högre utväxling. Dessutom är chassisättningen lägre och lättrullande däck i dimensionen 195/65 R15 hjälper till ytterligare för att skona bränslekontot.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se