Audi prologue Avant officiell – morgondagens herrgårdsvagn
Audi går vidare i presentationen av märkets nya formspråk signerat March Lichte. Nu är turen kommen till kombikarossen, eller Avant som det heter i Ingolstadt. Men konceptbilen prologue Avant visar upp så mycket mer än former, bland annat ett kraftfull laddhybriddrivlina.
På bilsalongen i Los Angeles i november förra året drog Audi av skynket från konceptbilen prologue, en 5,1 meter lång coupébil som gav oss en förhandstitt på märkets nya former som nye designchefen Marc Lichte är ansvarig för.
Nästa vecka öppnar bilsalongen i Genève och Audi fortsätter att spinna vidare på prologue-konceptet. Coupéformerna har nu blivit kombiformer. Audi prologue Avant visar nämligen upp vad framtiden har att bjuda på i mer familjevänligt utförande från Ingolstadt.
Med Audi prologue, den första prototypen, visade vi den estetiska inriktningen för vårt nya designspråk. Nu tar vi ytterligare ett steg genom att presentera en konceptbil som kombinerar estetik, dynamik och funktion. Den progressiva karossdesignen uttrycker vår tekniska kompetens och står för värden som gör vårt märke unikt: sportighet, hög kvalitet och progressivitet, berättar Marc Lichte.
Formerna känns alltså igen från höstens konceptbil, men med vissa skillnader. Fronten är sig lik till stora delar men den låga och breda grillen har fått tjockare, ”räfflade” ribbor och spoilerdelen är lite annorlunda. De yttre luftintagen i fronten ramats in med bland annat vinklade LED-ljusslingor. Laserstrålkastarna med matrix-teknik är i grunden desamma som tidigare men med små visuella skillnader på bland annat lysdiodslingan som löper längs ytterkant.
De markerade skuldrorna är desamma på kombin som på coupén och lutningen på bakrutan är nästan densamma, trots att det rör sig om en kombi. Inte speciellt praktiskt, men det är en konceptbil och då passar biltillverkaren på att ta ut svängarna.
Notera de tunna C-stolparna som skapar en Shooting brake-illusion och att fönstren runt om är ramlösa.
Rumpan känns även den igen från höstens coupékonceptbil med de Saab 9-5-inspirerade bakljusen. Största skillnaden bakifrån sett är ändrörens utförande.
Interiören får inte lika stor uppmärksamhet hos prologue Avant som i prologue. Anledningen är att de är identiska, bortsett från färgsättningen. Rena och raka linjer som domineras av OLED-skärmar i mätarhuset, på instrumentbrädan och mittkonsolen.
Audi prologue Avant är något större än coupévarianten med sina 5,11 meter på längden och 1,97 meter på bredden (plus två centimeter). Dessutom är axelavståndet utökat med en decimeter till totalt 3,04 meter. På höjden mäter konceptkombin 1,4 meter, drygt sex centimeter lägre än en vanlig A6 Avant.
Drivlinan i denna konceptbil är hämtad från nya Audi Q7 e-tron quattro. Det betyder att en dieselmotor på 3,0 liter är placerad under huven medan en elmotor är monterad i den åttastegade tiptronic-lådan. I Q7 e-tron quattro uppgår effektsiffrorna till 258 (dieselmotorn) plus 128 hästkrafter (elmotorn). Tillsammans når de upp till 373 hästkrafter och 700 newtonmeter. I prologue Avant är dessa siffror uppskruvade till 353 plus 134 hästkrafter. I kombination är effekten begränsad till 455 hästkrafter och maxvridet till 750 newtonmeter.
Kraften från drivlinan når på klassiskt Audi-vis ut till alla fyra hjulen, quattro. När friktionen mot underlaget är optimal ska 0-100 km/h gå på 5,1 sekunder.
Bilen är utrustad med fyrhjulsstyrning som agerar olika beroende på körsätt. Vid låga hastigheter styr bakhjulen (upp till fem grader) i motsatt riktning mot framhjulen. Vid höga hastigheter svänger bakhjulen i stället åt samma håll som framhjulen.
Förbrukningen uppges ligga på 0,16 liter per mil enligt NEDC-körcykeln vilket motsvarar 43 gram koldioxid per kilometer. Upp till 5,4 mils körning på enbart el, helt utan utsläpp, ska också vara möjligt när förhållandena är optimala och batteriet med en kapacitet på 14,1 kilowattimmar är fulladdat. Batteriet kan för övrigt laddas trådlöst via så kallad induktiv laddning. En platta i marken som består av en spole genererar ett magnetfält som utan sladdar och kablar överför energin från elnätet till bilens batteri.
Pressmeddelande från Audi
I samband med Genevesalongen premiärvisas konceptbilen Audi prologue Avant. Med sin eleganta formgivning och strechade taklinje visar Audi vad vi kan vänta oss av märkets framtida design tolkat som Avant-koncept. Audi prologue Avant bjuder dessutom på innovativa tekniklösningar som t.ex. digitala OLED-skärmar, Matrix laserstrålkastare, plug-in hybriddrift samt fyrhjulsstyrning.
När Audi visade upp konceptbilen Audi prologue på Los Angeles Motor Show i november 2014 var det en första inblick i märkets framtida designspråk. Bara fyra månader senare visar Audi upp ytterligare en variant av den visionära konceptbilen i samband med bilsalongen i Geneve. Audi prologue Avant är avancerad teknik förpackad i en helt ny form där sportlig elegans kombinerats med flexibel funktionalitet.
Audi prologue Avant: konceptet
“Med Audi prologue, den första prototypen, visade vi den estetiska inriktningen för vårt nya designspråk. Nu tar vi ytterligare ett steg genom att presentera en konceptbil som kombinerar estetik, dynamik och funktion”, beskriver designchefen Marc Lichte. “Den progressiva karossdesignen uttrycker vår tekniska kompetens och står för värden som gör vårt märke unikt: sportighet, hög kvalitet och progressivitet.”
Med sin kraftfulla design och skarpa linjer är det en typisk Audi. Inspirationen är hämtad bl.a. från det allra första Avant-konceptet 1982 men omtolkat till ett modernt designspråk. Med en längd på 5,11 meter, hjulbas på 3,04 meter, bredd på 1,97 meter och höjd på 1,4 meter, är Audi prologue Avant något större än tvådörrarscoupen Audi prologue.
Plug-in hybrid och induktiv laddning
Det avancerade chassit med adaptiv luftfjädring och dynamisk fyrhjulsstyrning erbjuder en ny nivå av komfort, sportiga köregenskaper och körstabilitet.
Plug-in hybriden är nästan identisk med drivlinan i Audi Q7 e-tron quattro men har en högre effekt. 3.0 TDI-motorn har en maxeffekt på 353 hk och den kraftfulla elmotorn som integrerats i den åttaväxlade tiptronic-lådan bidrar med upp till 100 kW. Den total systemeffekten landar på 455 hk och 750 Nm i vridmoment, vilket gör att bilen accelererar från 0-100 km/h på 5,1 sek. Kraften överförs till den permanent fyrhjulsdriftdriften quattro som säkerställer överlägsna köregenskaper i varje situation.
Den blandade förbrukningen ligger i genomsnitt på endast 1,6 liter per 100 km enligt NEDC standard för plug-in hybrider, vilket motsvarar 43 grams koldioxidutsläpp per km. Lithium-jon batteriet som lagrar 14.1 kWh ger bilen en räckvidd på 54 km ren eldrift. Med AWC (Audi wireless charging) som Audi utvecklar för serieproduktion kan batteriet även laddas induktivt via en platta som är uppkopplad mot elnätet och kan integreras på eller i asfalten.
Laserstrålkastare med Matrix-teknik
Den låga fronten domineras av single frame-grillen som fått en lägre och bredare form med tvärribbor i borstad aluminium och en ny variant av e-tron design. De breda kilformade strålkastarna understryker konceptbilens karaktär och är försedda med det senaste inom ljusteknik, Audi Matrix Laser, vilket öppnar upp helt nya möjligheter i design och innovativ teknik. Ljuset som fördelas på en mängd micropixlar ger nästan obegränsade möjligheter.
Sidolinje med quattro-referens
Sidolinjen är atletisk med en lång front och sluttande taklinje som löper hela vägen till bakpartiet över de lutande D-stolparna. De välavvägda proportionerna betonar fram- och bakhjulen lika mycket, en tydlig referens till Audis quattro-teknik . De breda, utdragna skuldrorna är inspirerade av 80-talets Audi quattro, men har integrerat i hela bilens design. Den mörkblå lackeringen i ”Fusion blue” understryker den subtila elegansen med skulpturala backspeglar i aluminium. De handtagslösa dörrarna öppnas via sensorstyrda elmotorer.
Tre integrerade touchskärmar, OLED-teknik och digital interaktion
Den rymliga interiören i Audi prologue Avant har karaktären av en lyxig lounge med fyra individuella säten och påkostade materialval. Även här ger konceptbilen en helt ny upplevelse av innovativ teknik och form. Arkitekturen formar en enhet av skärmar och reglage som möjliggör digital interaktion mellan förare och passagerare.
Instrumentpanelen bildar en genomgående digital enhet med tre integrerade touchskärmar . På mittkonsolen kan föraren dessutom styra klimatanläggning och infotainment via en tunn, böjbara OLED film som visar extremt skarpa bilder med hög kontrast. När skärmen är inaktiv har den en platt infälld position och så snart bilen startar förs den upp till ett ergonomiskt avstånd från förarens hand. Föraren och passagerarna kan även kommunicera digitalt med varandra. Med en svepande rörelse kan tex. framsätespassageraren skicka spellistor till den högra förarskärmen eller navigationsdata till den digitala skärmen i siktfältet bakom ratten.
Komfort och underhållning i baksätet
I baksätet kan passagerarna ta del av information och underhållning via extremt tunna, löstagbara OLED skärmar , en vidareutveckling av Audi tablet som erbjuds i nya Audi Q7. Tack vare sin böjbara form kan de lätt anpassas för bästa position. Via skärmen kan flera funktioner styras från baksätet. Tex kan sätesjustering, klimat, och audio/video regleras. Passagerarna kan även utbyta data med föraren.
Från det att man satt sig i Audi prologue Avant, kan föraren och passageraren uppleva förstklassig komfort. “Butlern” är ett innovativt, intelligent mjukvaruprogram som identifierar sina passagerare via deras smartphones och anpassar sätena och klimatanläggningen till deras preferenser. Systemet föreslår även musik och vägval baserat på ägarens preferenser. Mobiltelefoner kan placeras i mittkonsolen, där de ansluts till bilens infotainmentsystem och laddas induktivt.
Adaptiv luftfjädring och fyrhjulsstyrning
Audi prologue Avant är utrustad med ett avancerat chassi. Den adaptiva sportluftfjädringen med reglerbara dämpare erbjuder ett brett spektra mellan mjuk kraftöverföring och tight styrkänsla. Fram- och bakaxlar är av femlänkad lättviktskonstruktion med 20-tums keramiska bromsskivor. Den dynamiska fyrhjulsstyrningen löser konflikten mellan dynamisk styrning och stabilitet. När föraren styr i lägre hastigheter, svänger bakhjulen upp till fem grader i motsatt riktning mot framhjulen. Det ökar bilens respons och minskar svängradien. Vid högre hastigheter ökar riktningsstabiliteten och de bakre hjulen svänger i samma riktning som framhjulen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se