Audi Q2 facelift – ingen elektrifiering
Populära Audi Q2 uppdateras efter fyra år men det blir lite överraskande ingen hybriddrivlina. I stället fortsätter Audi med beprövade diesel- och bensinmotorer. Det är heller inte aktuellt att ta den eldrivna Q2 som säljs i Kina till Europa.
Audi hängde tidigt på trenden med små suvar, eller crossovers som många hellre kallar dem, när de för fyra år sedan plockade fram lilla Q2. Modellen fick beröm för sin fina design och för att Q2 var relativt rymlig trots de små yttermåtten.
Nu är det dags för en lättare uppdatering av Q2 och det handlar mindre uppdateringar på in- och utsidan. Undantaget från de vanliga designuppdateringarna är att Q2 blivit några millimeter längre, det är relativt ovanligt vid ett vanligt ansiktslyft mitt i modellens livscykel.
Grillen, strålkastarna och stötfångarna har förstås gjorts om och Q2 har fått några nya detaljer till utrustningspaketet S line som ska påminna om släktskapet med Audi Sport quattro.
Många kunder har efterlyst LED-lampor vilket nu blir standard på Q2. Köper du till Matrix LED får du också så kallade dynamiska blinkers och bromsljus, vilket betyder att LED-lamporna "pulserar" och visar bromsverkan alternativt åt vilket håll du ska svänga.
På insidan finns några nya material och färger och Audi har vässat till utrustningspaketen en aning. Informationssystemet är i det närmaste orört med bara några nya finesser.
TEST: Audi Q2 och 23 andra suvar
Under huven fortsätter Audi med såväl bensin- som dieselmotor. De som hoppats på någon form av hybridisering blir besvikna. Det är renodlade bensin- och dieselmotorer och hemma i Tyskland ska Q2 säljas med totalt fem motoralternativ. Det finns såväl manuella som automatiska växellådor. Vid lanseringen finns en 1,5-liters bensinmotor med cylinderavstängning för att hålla nere förbrukningen. Audi ska senare visa ytterligare två bensinmotorer samt två dieselmotorer. Men det är inte troligt att Audi säljer alla motoralternativen på alla marknader.
QUIZ: Vad kan du om bilar?
För den som vill ha en lite sportigare suv finns en sportfjädring som sänker bilen tio millimeter. Det finns också Audis traditionella chassikontrollsystem som tillval. Säkerhets- och assistanssystemen har uppdaterats men där får vi återkomma till hur den svenska importören valt att paketera de bilar som ska säljas här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se