Audi Q7 TFSI e quattro officiell – två nya laddhybrider
Audi visar upp laddhybridversioner av sin storsuv Q7. TFSI e quattro ska klara sig upp till 43 kilometer på el.
När den uppdaterade versionen av Audi Q7 provkördes i slutet av sommaren var den redan hybridiserad, men då endast med ett så kallat mildhybridsystem, 48 volt. Nu är det dags för den riktiga laddhybriden som, till skillnad från mildhybriden, kan köras med enbart eldrift.
Q7 TFSI e quattro kommer i två versioner varav båda har en turboladdad treliters bensin-V6 med 340 hästkrafter och 450 newtonmeter under huven, alltså samma motor som i vanliga Q7 55 TFSI quattro. Men den får även hjälp av en elmotor, integrerad i den åttaväxlade automatlådan, på 128 hästkrafter. Det ger en total effekt om 381 hästkrafter i Q7 55 TFSI e quattro, och 456 hästkrafter i Q7 60 TFSI e quattro.
Ett litiumjonbatteri om 17,3 kWh levererar kraft till elmotorn och det ska enligt Audi räcka till 43 kilometers körning på el enligt WLTP-körcykeln, det gäller oavsett motoralternativ. En avsevärt mycket kortare räckvidd än närmsta konkurrent BMW X5 xDrive45e som klarar uppåt åtta mil enligt samma mätmetod, den här även ett batteri på 21,6 kWh.
Snittförbrukning i hybridläge för Q7 är 0,28 l/mil, även det oavsett motoralternativ. När det kommer till accelerationstid skiljer sig dock siffrorna en del där 60 TFSI e klarar 0-100 km/h på 5,7 sekunder, 55 TFSI e tar ytterligare 0,2 sekunder på sig och båda har en begränsad toppfart på 240 km/h. Vi endast eldrift är toppfarten 135 km/h.
Med den nya drivlinan tillkommer också körlägen som EV och Hybrid, där förstnämnda som bekant betyder enbart eldrift. I Hybrid finns ytterligare två lägen, Auto eller Hold där det senare innebär att du kan välja att inte använda batteriet under körning för att spara på det, om du exempelvis vet att du kommer att behöva köra på enbart eldrift längre fram under resan.
Bortsett från de nya drivlinorna har Q7 TFSI e fått ta del av samma utseendemässiga uppdateringar som övriga Q7-versioner. Laddhybriden lanseras i slutet av 2019 men är än så länge inte prissatt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se