Audi Q8 sport concept med V8-muskler utan V8
Till bilsalongen i Genève har Audi tagit med sig ännu en konceptvariant av kommande storsuven Q8. Denna gång är det ännu större fokus på drivlinan som levererar mer kraft och fart.
På Detroitsalongen i januari visade Audi upp Q8 concept, en stor suv föreställandes kommande Q8-modellen, paketerad med en tre liter stor V6-motor på 333 hästkrafter samt en elmotor på 100 kilowatt. En rask bjässe som enligt uppgift ska klara sprinten 0-100 km/h på 5,3 sekunder och laddningen 0-100 procent på 2,5 timmar.
För några veckor sedan började det sippra ut information om att en prestandaversion av Q8-konceptet ska visas upp på bilsalongen i Genève, en förhandstitt på en kommande RS Q8. Och visst är det så, om än inte riktigt lika vass som spekulationerna ville få det till. Då snackades det om över 600 hästkrafter, Audi har dock valt en mer sansad väg.
Audi Q8 sport concept ser mer eller mindre ut som Q8 concept men med grövre front där luftintagen ger mer RS-känsla, nytt grillmönster, bredare skärmar och dubbla ovala ändrör i baken. Sistnämnda är en väldigt typisk RS-detalj.
Drivlinan i Q8 sport concept består även den av en 3,0-liters V6:a och en form av elmotor, nämligen ett mildhybridsystem med elektrisk kompressor och 48-voltssystem. Men i stället för 333 hästkrafter ur förbränningsmotorn plockas hela 450 hästkrafter med hjälp av dubbla turboaggregat, samma siffra som i nya RS5 Coupé som vi skrev om i går, men motorn är inte densamma. I kombination med elkraften landar totaleffekten på 476 hästkrafter och totala maxvridet på 700 newtonmeter. Det ger en 0-100-sprint på 4,7 sekunder, sex tiondelar snabbare än Q8 concept.
Elektrifieringen är inte enbart för att ge en extra kick vid gaspådrag. Den är också till för att sänka förbrukningen och utsläppen av koldioxid. Utan el hade koldioxidutsläppet legat ungefär 25 gram högre per kilometer och förbrukningen hade varit omkring en deciliter högre per mil. Audi jämför drivlinans energieffektivitet med en fyrcylindrig motor (omkring 120 mil på 85 liter bensin) medan kraften sägs motsvara en V8.
– Drivlinan i Audi Q8 sport concept är ett viktigt steg för att minska förbrukningen och öka hållbarheten i volymproduktion. Kombinationen av mildhybridteknik och TFSI-motorn är en ny måttstock för användningen av eldrift och förbränningsmotorn. Den här lösningen kommer att användas i många framtida Audi-modeller, säger Rupert Stadler, chef för Audi AG.
Nu är det inte en konventionell elmotor som placerats i Q8 sport concept utan som ovan nämnt en elektrisk kompressor samt en startgenerator som är placerad mellan vevaxel och växellåda. Generatorn tar hand om överskottsenergi som lagras i ett batteri på 0,9 kWh som sedan kan fördelas till elektriska komponenter via 48-voltssystemet. Elkompressorn, som får hjälp av en kompakt elmotor att nå arbetsvarvtalet om 70 000 r/min på mindre än en fjärdedels sekund, bistår turboaggregaten för att ge en tidig och jämn knuff redan från låga varvtal. Nya SQ7 använder sig av motsvarande teknik.
Eftersom Q8 sport concept är en mildhybrid rör det sig inte om någon körning på enbart elektricitet under längre sträckor. Men bilen kan i alla fall köra på bara el kortare perioder, exempelvis vid långsam start, vid parkering eller vid kortare kökörning.
Interiört ser det ut som i konceptbilen som visades för ett par månader sedan med bland annat den 12,3 tum stora skärmen framför föraren med en upplösning på 1920 gånger 720 pixlar. Det är vision av hur framtidens Audi virtual cockpit ska se ut.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se