Audi quattro concept – ur-Quattro i modern tappning
Äntligen har Audi väckt liv i legenden om quattro. På Parissalongen finns den nya konceptbilen quattro att beskåda. Quattro-konceptet är till stor del en kortad och sänkt RS5 med 408 hästkrafter, när ska Audi börja bygga?
Inför den stora bilsalongen i Paris har det mestadels talats om nya Volkswagen Passat och vad Lamborghini ska ställa ut, blir det en efterträdare till Murcielago? Koncernbrodern Audi vill dock inte vara sämre. Förutom en mängd nyheter, bland annat den förutspådda e-tron Spyder, visar Audi även den helt nya konceptbilen quattro concept. Man behöver inte ha stenkoll på Audi-historien för att se likheterna med 1980-talets legendariska ur-Quattro.
Audi quattro concept är fullpackat med designmässiga vinkar till 1980-talslegenden. Visserligen är överhängen fram och bak inte lika gigantiska men formgivningen av C-stolpen och de utsvängda hjulhusen bak är direkt hämtade från originalbilen och även baklamporna bär tydliga klassiska drag. Det går även att hitta likheter med Audi RS5, och det är inte så konstigt eftersom quattro baseras just på RS5-plattformen. Hjulbasen är kortad med 15 centimeter och taklinjen har sänkts med 4 centimeter. Förkortningen innebär att baksätet är helt borta, bakom stolarna finns bara en hylla för hjälmar och bagage. Instrumentpanelen är helt digital. Den stora, tredimensionella skärmen innehåller all information som föraren behöver och ersätter centralskärmen för MMI. Den korta och trubbiga karossen är i huvudsak tillverkad i aluminium med undantag för motorhuven, bakluckan och vissa andra delar som är tillverkade i kolfiber. Vikten stannar därför på cirka 1 300 kilo.
RS5:ans storslägga till V8-motor har dock fått flytta på sig och göra plats för en motor i samma stil som ur-Quattros 2,1-liters femma med 306 hästkrafter. quattro concept använder sig av samma motor som sitter i TT RS men effekten är uppskruvad från 340 till 408 hästkrafter som är tillgängliga mellan 5 400 och 6 500 r/min. Det maximala vridmomentet på 480 Nm är tillgängligt vid 1 600 r/min och förblir konstant upp till 5 300 r/min. Trots att bilen bara är ett koncept har Audi offentliggjort en förbrukningssiffra: 0,85 l/mil. Konceptbilen är utrustad med senaste generationen quattro med centrumdifferential med kronväxel som är kompakt, lätt och kan variera fördelningen av drivkraft mellan fram- och bakaxel. För bromskraften ansvarar kolfiberkeramiska skivor med sexkolvsok som omsluts av 20-tumsfälgar med 275/30-däck.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se