Audi R10 – arbetet med supersportbilen igång
Audi R8 i all ära, R10-versionen i synnerhet, men hela vägen fram till supersportbilarnas kungaklass når den inte. Därför jobbar Audi nu på storebror R10 som blir extremare på alla sätt och vis.
Audi R8 har alldeles nyss omarbetats och uppdaterats. Versionen R8 V10 plus är värstingen med sina 550 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Fina siffror men de lockar ändå inte på samma sätt personer med tjocka plånböcker som är ute efter en riktig supersportbil. De tittar hellre på Lamborghini Aventador eller till och med dyrgripar som Pagani Huayra och Koenigsegg Agera R eller kommande hybridsupersportbilar som Porsche 918 Spyder, LaFerrari och McLaren P1.
Men Audi är på gång med en bil som ska ta dem in i supersportbilsmatchen på allvar. Audi R10 är redan under utveckling – eller närmare bestämt i utvecklingsstadiet som benämns produktutvärdering.
Brittiska Autocar har pratat med Audis forsknings- och utvecklingchef Wolfgang Dürheimer som säger att företagets signaler till bilen är positiva. Det finns fem olika förslag på en äkta supersportbil från Audi, men det förslag som Dürheimer rankar högst är det som har påbrå från Audis Le Mans-vinnarbil R18.
Om det förslaget skulle vinna innebär det att Audi R8 blir en dieselhybrid där Audis vanliga V6-diesel på tre liter, om än i uppumpat utförande, står för drivningen av bakhjulen medan två elmotorer står för drivningen av framhjulen. Alltså motsvarande konfiguration som hos Porsche 918 Spyder.
Totalt handlar det om effektsiffror på över 600 hästkrafter och vridmoment om 1000 newtonmeter eller mer. Det ska sätta fart på en bil med monocoque-chassi helt i kolfiber och, vad man får förmoda, en kaross som även den är i kolfiber till stora delar. Utseendemässigt ska det påminna om Le Mans-bilen R18. Wolfgang Dürheimer har redan sett skisserna på bilen och säger att de är fantastiska (vad annars skulle han säga?).
En konceptvariant av R10 kan vi förmodligen redan få se på Frankfurtsalongen i september. Wolfgang Dürheimer är övertygad om att Audi visar någon form av R10 där.
Bilen på bilden ovan och i galleriet nedan är Audi Project Rosemeyer från år 2000. En bil som, trots mycket positiv kritik, aldrig blev av. Motorn var en W16-maskin på 8,0 liter. Både motorn och utseendet hade alltså en viss likhet med kommande Bugatti Veyron. Den har med andra ord inget med kommande R10 att göra.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se