Audi R8 e-tron piloted driving – självkörande och gör 0-100 på 3,9 sekunder
Nya Audi R8 e-tron, som har betydligt längre räckvidd än sin föregångare, presenteras av Audi i ett självkörande utförande.
På CES-elektronikmässan i Shanghai väljer Audi att visa upp nya Audi R8 i helelektriskt utförande, så kallad e-tron. Men det är inte en vanlig R8 e-tron som publiken får se, det är nämligen en självkörande variant, eller autonom som det heter med en finare term.
Med hjälp av en ny typ av laserskanner, flertalet kameror, ultraljudssensorer och radarsensorer plockas bilens omgivning in i form av ettor och nollor som behandlas och tolkas av en central dataenhet och som sedan berättar för bilen hur den ska agera utifrån omgivningen.
Audi R8 e-tron piloted driving, som är märkets tredje självkörande konceptbil, kan baserat på datan köra på egen hand utan förarens ingrepp.
Inom en tvåårsperiod säger sig Audi vara redo att lansera vissa av teknikerna i produktionsbilar. Då ska bilarna kunna agera på egen hand i utvalda situationer som föraren själv väljer.
Audi R8 e-tron piloted driving har samma drivlina som vanliga R8 e-tron, det vill säga en elmotor som genererar 462 hästkrafter. Ett T-format högspänningsbatteri med en kapacitet om 92 kilowattimmar används som energikälla. Jämfört med tidigare är energidensiteten nästan dubbelt så hög i nya batteriet.
I optimala fall ska det inte ta mer än två timmar att ladda ett tomt batteri. När det är fulladdat igen är räckvidden 45 mil, men då kan man knappast räkna med att göra en rad fullgasaccelerationer för känna på de 3,9 sekunder som det tar att köra från 0 till 100 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se