Foto: Audi

Audi R8 V10 GT RWD – sista skriket för V10-motorn

Det börjar bli dags att ta farväl av Audi R8 som vi känner den. Nästa år slutar andra generationen R8 att byggas och därmed försvinner V10-motorn. Nu släpper Audi en bantad specialversion för att hylla modellen.

Vi kan fortfarande höra ljudet, och vi kommer att sakna det. I dagsläget finns endast två bilmodeller med V10-motor i produktion. Lamborghini Huracan lär leva vidare ytterligare några år, men nästa år är det stopp för Audi R8. Det är mer eller mindre bekräftat att det kommer en ny generation R8, och att den byter V10-motorn mot en eller flera elmotorer.

För att uppmärksamma slutet på V10-motorns era släpper Audi en specialversion av R8. Möt Audi R8 V10 GT RWD – med samma höga effekt som quattro-modellen, men lättare och endast bakhjulsdriven. Om man främst tänker ägna sig åt bankörning borde det här vara den ultimata utgåvan av R8. Modellen har funnits med bakhjulsdrift sedan tidigare, men då med ”endast” 570 hästkrafter och 550 newtonmeter. Nu släpper Audi Sport på all effekt ur den 5,2 liter stora V10-motorn: 620 hästkrafter och 565 newtonmeter som gör den till den starkaste bakhjulsdrivna Audin någonsin.

0–100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten nås vid 320 km/h. Växlingarna sköts av den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som har uppdaterats med annan utväxling och ny programvara som möjliggör snabbare växlingar. Antisladdsystemet har begåvats med en Torque Rear-funktion som gör att antisladdsystemets ingrepp går att ställa i sju steg, från ingenting alls till ganska mycket.

1 AV 3
Foto: Audi
2 AV 3
Foto: Audi
3 AV 3
Foto: Audi

GT RWD-modellen är bantad med 20 kilogram jämfört med vanliga R8 Coupé V10 performance RWD och den har fått speciella fälgar och en röd/svart interiör som skiljer den från övriga R8-versioner. Endast 333 exemplar ska byggas och de kommer att säljas för 225 000 euro styck, drygt 2,4 miljoner kronor.