Audi RS5 Cabriolet officiell – här våren 2013
Vill du köra med 450 V8-hästar under huven och med himlen över hjässan finns nu alternativet Audi RS5 Cabriolet. I dag var det avtäckning online – för första gången i Ingolstadt-tillverkarens historia.
Audi RS5 har sedan den kom 2010 endast funnits i coupéutförande, något som många antagligen retat sig på då både A5 Cabriolet och S5 Cabriolet har varit tillgängliga i snart fyra år.
Om detta nu har retat upp dig så är det dags att sluta med det för i går, 6 september, premiärvisade Audi sprillans nya RS5 Cabriolet. Man gjorde det live inför en massa människor som tittade på det online. Detta var Audis första onlineavtäckning någonsin.
Vad som väntade under skynket var givet. En RS5 med avkapat tak helt enkelt. Med det nya utseende som presenterades under 2011 för RS5 Coupé. Det vill säga A5:ans nya, mer slimmade strålkastare, den nya sexkantiga single frame-grillen och de lite biffigare luftintagen i fronten – bara för att nämna några av förändringarna.
Under huven är det också som väntat. V8:an på 4,2 liter med 450 hästkrafter och 430 newtonmeter har hängt med ett tag men är inte på något vis dålig för det. Nya RS4 Avant som övertecknad nyss klämt hästarna ur visade tydligt att maskinen är en pärla, inte minst då den som standard är kopplad till den segstegade dubbelkopplingslådan S tronic som är blixtsnabb. Eftersom det är en RS-modell vi snackar om är det självklart att quattro, fyrhjulsdrift, är standard.
Vad som skiljer cabrioleten från coupén, bortsett från taket, är accelerationstiden 0-100 km/h. Medan RS5 Coupé nöjer sig med 4,6 sekunder vill RS5 Cabriolet ha ytterligare 0,3 sekunder på sig. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men via en beställning justeras upp till 280 km/h.
Förbrukningen för Audi RS5 Cabriolet ligger på 1,09 liter per mil vid blandad körning.
Tygsuffletten som täcker de fyra åkande i bilen under regniga dagar fälls ned på 15 sekunder och upp igen på 17. En fördel är att man inte behöver stanna bilen för denna procedur. Det räcker att man håller en hastighet någonstans mellan noll och 50 km/h.
Med nedfällt tak tas 60 liter av de totalt 380 i bagageutrymmet i anspråk. Bagageutrymmet är alltså jämförbart med det man finner i en normalstor bil i golfklassen.
Lansering i Sverige är det under våren 2013. Några svenska priser finns inte i dagsläget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se