Audi RS5 – direktrapport från provkörningen
PeO Kjellström, nyss hemkommen från körningen av Porsche Cayenne, är ute och far igen. Denna gång i Malaga, Spanien. Vad händer PeO? Har hört något om en RS5...
– Det rattas nya Audi RS5! Denna gång gick det att flyga ner och inte ett spår av vulkanaska. Det hade varit lite jobbigt att köra ner till Malaga. Nästa anhalt är ju Afrika!
Okej, RS5. Det låter det!
– Ja det gör den. Det ser om inte annat ett speciellt sportavgassystem till. Sådana här bilar ska förstås låta, annars försvinner en del av charmen med dem. Man blir helt enkelt glad varje gång man gasar på, släpper av, eller dubbelkopplingslådan växlar. Det boffar, smattrar och låter underbart. Le Mans helt enkelt!
Det handlar om 4,2-liters V8, direktinsprutad. En likadan motor som sitter i Audi R8 men här är den vässad från 420 till 450 hästkrafter. Det kan behövas. R8 V8 ansågs ju lite trött…
Ja, en del journalister tyckte det? RS5 då?
– 0-100 km/h på 4,6 sekunder, elektroniskt reglerad toppfart på 250 km/h men ber man snällt kan man få den höjd till 280 km/h. Det är en härlig sång i motorn. De 450 hästarna levereras vid 8 250 r/min och mellan 4 000 och 6 000 r/min har den det maximala vridmomentet på 430 newtonmeter.
Vad får man slanta upp för en dylik bil?
– 775 000 kronor får du betala för härligheten, då är den ganska bra utrustad. Säljstart redan nu i vår.
Hyfsat! Vad mer?
– Bilen är en hyllning till ur-Quattron som debuterade för 30 år sedan. Kolla hjulhusen, hur kaxigt skurna de är. Ungefär så såg det ut på ur-Quattron som innebar början på det stora uppsvinget för före detta DKW.
Några tekniska innovationer?
– Ja, en ny mellandiff, Audi kallar det kronväxeldifferential. Den kan fördela drivkraften till framjulen med 70 procent, men även hela 85 procent till bakhjulen. Normalläget är annars 40/60 fram och bak vilket gör den fyrhjulsdrivna bilens uppträdande smått bakhjulsdrivet.
Jag får prova mer av detta i morgon då vi får tillgång till en privatägd racerbana, Ascari Resort. Googla på den, du och alla läsare, det är en fantastisk anläggning.
Sjustegad S-tronic låda som kan ställas i tre olika lägen beroende på hur snabbt föraren vill att den ska jobba. Via detta ”Audi drive select” påverkas även styrning, motor, avgassystem och om du valt det tillbehöret, en bakre sportdifferential. Tre lägen finns: komfort, auto och dynamisk där det sistnämnda förstås är sportigast. Om man valt navigationssystemet MMI kan kan skräddarsy sina inställningar, allså exempelvis sportig styrning, men komfortabelt avgasljud, bara för att nämna en av många möjligheter. Inställningsmöjligheterna är närmast oändliga.
Det låter som om den kan mycket, Audi RS5?!
– Ja, det verkar så. Körningen i dag har inte varit så lång så det finns mer att berätta. Det gör jag om allt går enligt plan i nummer 11 av Teknikens Värld. Jag ska ju hem också och vem vet vilka vulkaner som kan vakna till liv.
Å andra sidan får de gärna göra det. Här är det 23 grader varmt. Jämför det med snöfallet i Stockholm häromdagen.
Då håller vi tummarna då!
– Jag med. För vulkanen…
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se