Audi RS6 nu även som Sedan
Det verkar som att vi inte behöver vänta till Parissalongen för att få se nya Audi RS6 Sedan. Audi har redan släppt alla bilder och fakta om bilen som med sina 580 hästkrafter och 650 Nm ska förpassa BMW M5 till historien.
Att döma av lansering av nya modeller är Audi ett väldigt svenskanpassat företag. I regel väljer biltillverkarna att lansera en ny modell med sedankarossen som förste man ut, för att kort därefter släppa den mer praktiska kombiversionen. Med RS6 gör Audi helt tvärtom. Det är snart ett år sedan RS6 Avant visades för första gången och först nu får vi alltså stifta bekantskap med bilen utan påhängd ryggsäck.
Tekniskt sett är det inte mycket som skiljer sedanmodellen från Avanten. Och tur är väl det egentligen. Det vore onödigt att fingra på den fina V10-motorn med dubbelturbo som ger 580 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 650 Nm som är tillgängligt redan från 1 500 r/min. den 4 991 cc stora motorn är ett hopkok av all den senaste tekniken som finns tillgänglig hos tyskarna. Tillsammans med quattrodriften och ett vikt/effektförhållande på 3,4 kilo per hästkraft levererar Audi RS6 Sedan, precis som Avantmodellen, prestanda som är i sportbilsklass. Toppfarten är fortfarande elektroniskt begränsad till 250 km/h (kan höjas till 280 km/h vid begäran) men upp till 100 blås får det gå hur fort som helst. Sedanmodellen klarar sprinten från 0-100 km/h på 4,5 sekunder, vilket är en tiondel snabbare än Avant. Skillnaden är knappast märkbar men Audi tillskriver detta den sexväxlade tiptroniclådan som har finslipats något. Reaktionstiden har minskats till en tiondels sekund och växlingstiden har halverats. Någon viktuppgift för Sedanmodellen har Audi ännu inte släppt, men RS6 bör vara åtminstone några kilo lättare som Sedan, vilket lär göra sitt till accelerationen.
För att färden inte ska sluta i närmaste dike finns stötdämparsystemet som Audi kallar Dynamic Ride Control (DRC), vilket minskar nigningar och krängningar enbart genom mekanik. Hydrauliska ledningar och ventiler är diagonalt sammankopplade med motsatt par av stötdämpare. I kurvor ökar flödet av vätska till dämparen på det yttre hjulet. Via MMI-systemet kan föraren välja mellan tre dämparinställningar – sport, dynamik och komfort.
I standardutförande rullar RS6 på 19-tumshjul med 255/40-däck. Sexkolvsok i aluminium griper tag i bromskivorna i stål som mäter 390 millimeter fram och 365 millimeter bak. Tillvalslistan till RS6 är inte lång, mycket beroende på att det mesta är standard. Keramiska bromsar är däremot inte standard. Om sådana önskas måste även 20-tumshjul kryssas för i tillvalslistan för att de stora, men ändå lättare, bromsskivorna ska få plats. De keramiska skivorna är hela 12,2 kilo lättare än sina motsvarigheter i stål. Men smakar det så kostar det, närmare bestämt 93 500 kronor extra.
Audi RS6 Sedan kan beställas från och med torsdag den 14 augusti till ett pris av 1 054 000 kronor. Den som vill ha mer lastutrymme kan beställa RS6 Avant redan i dag och för den startar priset på 1 070 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se