Foto: Audi

Audi RS6 och RS7 blir snabbare med Performance-tillägg

Varken Audi RS6 eller RS7 kan anses vara för långsamma, men nu blir de ännu snabbare, starkare, lättare och högljudda. Nu går det att köpa RS6 och RS7 i Performance-utförande.

Audis rymliga prestandabilar RS6 och RS7 vässas. Nu släpps båda RS-bilarna i Performance-utförande som innebär att de får en rad nyheter för att bli ännu snabbare. Mest märks det på V8-motorn som får större turboaggregat och högre laddtryck, från 2,4 till 2,6 bar. Det gör att effekten ökar med 30 hk och 50 Nm till totalt 630 hk och 850 Nm. Accelerationstiden från 0 till 100 km/h minskar därmed med två tiondelar till 3,4 sekunder för båda modellerna.

Man får med ljud också. Audi plockar bort en del av isoleringen i torpedväggen mellan motorn och kupén, vilket inte bara gör att motorn hörs tydligare utan att bilen också blir åtta kilogram lättare. Den som vill spara ännu mer vikt kan beställa 22-tumsfälgar i blanksvart femekersdeseign som är 5 kg lättare per fälg än standardfälgarna. Det gör att man sparar totalt 20 kg ofjädrad vikt. Med inte sagt att RS6 Performance och RS7 Performance blir några lättviktare. Tjänstevikten är 2 090 respektive 2 065 kg.

Den åttaväxlade automatlådan uppges kunna växla lite snabbare än i standardutförandet och en mekanisk, självlåsande mittdifferential ska fördela kraften mellan fram- och bakhjul bättre.

Performance-bilarna har det så kallade RS Dynamikpaketet som standard. I det ingår bland annat toppfartshöjning till 280 km/h, fyrhjulsstyrning och sportdifferential på bakaxeln. Som tillval finns RS Dynamikpaket plus som höjer toppfarten ytterligare till 305 km/h och dessutom ger keramiska bromsskivor som sänker vikten med 34 kg. RS6 Performance kostar från 1 275 700 kronor och RS7 Sportback Performance kostar 1 346 700 kronor.