Audi RS7 Sportback officiell – under fyra den också
Audi tänkte inte låta Mercedes härja fritt på Detroitsalongens avdelning för autobahnmissiler. Därför har man tagit med sig RS7 Sportback, en A7 med extra muskler. 560 hästar ger 0-100 på 3,9 sekunder och 305 km/h i toppfart.
Audi RS6 Avant presenterades redan förra månaden, men den kan inte beskådas av besökarna på den stora bilsalongen i Detroit. Då superkombin från Ingolstadt inte är aktuell för försäljning i USA har man därför förlagt världspremiären till Genèvesalongen i mars.
I stället har man tagit med sig något annat som är fullt likvärdigt på alla punkter förutom lastförmågan, nämligen den på förhand så ofta omskrivna RS7 Sportback.
Du gissade helt rätt om du satt och funderade på om inte Audi RS7 Sportback har samma tekniska layout som RS6 Avant. Det är i princip bara karossen som skiljer sig.
Det betyder att motorn består av V8 TFSI-maskinen på 4,0 liter. Med dubbla turboaggregat, som är monterade mellan cylinderbankarna, når den upp till effektnivån 560 hästkrafter mellan 5700 och 6700 r/min. Maxvridet är massiva 700 newtonmeter och finns tillgängligt mellan 1750 och 5500 r/min.
Motorn har cylinderavstängning vilket betyder att vid låg belastning används endast cylindrarna 1, 4, 6 och 7. Övriga cylindrar vilar då och aktiveras när gasfoten berättar för dem att det är dags att ge öka tempot på bilen. Cylinderavstängning bidrar till lägre förbrukning och enligt den europeiska körcykeln vill Audi RS7 Sportback ha 0,98 liter bensin per mil vid blandad körning.
Mer intressant än cylinderavstängningen kanske du finner bilens prestanda? 0-100 km/h på 3,9 sekunder är samma 0-100-tid som för kombisyskonet RS6 Avant. Därmed är snabbare än BMW M6 Gran Coupé som bara är bakhjulsdriven. Den är även snabbare än nya Mercedes CLS 63 AMG som också behöver ha 4,2 sekunder på sig då den är bakhjulsdriven. Lägg på fyrhjulsdrift på Mercan och 3,8 sekunder blir den nya tiden. Lägg även till S-utförandet och vi är nere i 3,6 sekunder för Mercan.
Toppfarten är på standardmodellen av RS7 Sportback begränsad till 250 km/h. Men anser man sig behöva lite mer fart under fötterna väljer man Audis Dynamic-paket. Då flyttas spärren fram till 280 km/h. Anser man ändå att det är flr långsamt väljer man helt enkelt Dynamic plus-paketet som ger en toppfart på 305 km/h. Alla tre toppfartsvarianterna är desamma som är tillgängliga i RS6 Avant.
Motorn i RS7 Sportback är kopplad till en åttastegad Tiptronic-automatlåda som tillåter manuell växling via paddlar vid ratten. Audi har alltså inte valt att satsa på den fina dubbelkopplingslådan S tronic som bland annat sitter i nya RS4 Avant.
När kraften från motorn passerat växellådan når den ut till alla fyra hjul eftersom bilen är fyrhjulsdriven (40 procent fram och 60 procent bak i normalfallet). Audis alla RS-modeller är som bekant försedda med quattro. Systemet är berikat med en mellandifferential som ser till att inre hjulparet inte rullar lika snabbt som det yttre då en kurva är under besittning. En sportdifferential över bakaxeln ser till att lämpligt bakhjul får mer kraft än det andra.
Andra trevliga finesser som gör RS7 Sportback till en tvättäkta prestandaversion av A7 Sportback är adaptiv luftfjädring och stötdämpning med 20 millimeter lägre chassisättning än standard. Med Audi drive select-knappen kan man då ställa in bilens dämpning från komfortabelt till olika grader av fastare sättning med ”Sport plus” som värstingläget. Precis som med fjädringen kan man justera styrningen på motsvarande sätt.
RS7 Sportback rullar i standardutförande på sjuekrade 20-tumsfälgar. 21-tumsfälgar i tre olika utföranden, bland annat fem ekrar som vi ser på bilderna nedan, finns som tillval.
Bakom de främre fälgarna döljer sig hålborrade, ventilerade stålskivor som mäter 390 millimeter i diameter. Dessa greppar av sex kolvar. Vill man ha bibehållen stoppförmåga även efter envis bankörning gör man helt rätt i att kryssa för tillvalet kolfiberkeramiska skivor som mäter 420 millimeter. Dock kostar de nästan lika mycket som en inte allt för många år gammal familjebil av svenskt märke.
Vill du grotta ner dig ännu mer i nya Audi RS7 Sportback rekommenderar vi dig att läsa om syskonbilen Audi RS6 Avant som har premiär i Sverige i september. Samma månad som RS7 Sportback har premiär. Audi Sverige har ännu inte kommit fram till vad de båda RS-modellerna ska kosta, så vi ber att få återkomma på en punkten.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se