Foto: Audi / Audi

Audi satsar på lyx – Q2 försvinner

Audi lägger ned sina minsta modeller för att fokusera på premiumsegmenten i framtiden. A1 läggs ner och Q2 får ingen efterföljare.

Volkswagen-koncernen har omdefinierat rollerna för märkena i familjen. För Audi innebär det mer fokus på premiummodeller, där vinstmarginalerna är större. Audi-chefen Markus Duesmann förklarar i en intervju med tyska affärstidningen Handelsblatt vad det betyder.

– Specifikt har vi beslutat att inte längre bygga A1, och det kommer inte att finnas någon efterföljare till Q2 heller, säger Markus Duesmann till Handelsblatt.

Beslutet överraskar en hel del eftersom Q2 sålde bra under första halvåret 2021. Försäljningen under andra halvåret har vikt nedåt, men det är antagligen en effekt av att Audi har använd tillgängliga halvledare för produktionen av modeller med högre vinstmarginal. Då får mindre och billigare modeller som Q2 i andra hand. 

Men beslutet bottnar i en långsiktig, strategisk produktplanering. Audi Q2 fasas ut eftersom den inte passar in i den framtida produktportföljen och kapaciteten för utvecklingsavdelningen. 

– Vi prioriterar andra segment, säger Markus Duesmann.

En ny helelektrisk toppmodell är på gång med mycket rymlig interiör. Enligt Audi-chefen kommer modellen att vara klar 2025. 

– Efter det kommer det dock säkert att finnas andra modeller på plattformen, inklusive varianter från Bentley och Porsche, säger Markus Duesmann.

Efterfrågan på lyx är stark världen över. Mercedes har rapporterat försäljningsrekord för Maybach, AMG och G-klassen. BMW-ägda Rolls-Royce hade den högsta försäljningen 2021 i företagets 117-åriga historia. Orderboken är fylld till hösten 2022. 

Även Volkswagen-ägda Lamborghini noterar en stark efterfrågan och har nästan sålt slut på produktion för 2022.