Audi skippar elektrisk A1
Audi kommer inte att bygga någon eldriven version av A1. Enligt Audi-chefen Rupert Stadler kommer de vanliga förbränningsmotorerna att vara så miljövänliga att någon eldrift inte behövs. Men det kommer andra A1-versioner.
När Audi visade upp konceptbilen A1 e-tron på Genèvesalongen i våras tog nog de flesta detta som ett tecken på att nya A1 skulle lanseras i en hybridversion. Konceptbilen var särskilt tilltalande med en räckviddsförlängare i form av en liten och lätt wankelmotor monterad i bakänden som gjorde förbrukningen imponerande låg – 0,19 l/mil. Den här lösningen kommer vi inte att få se i A1, åtminstone inte enligt Audis vd Rupert Stadler som säger till italienska Autoblog.it att man inte kommer att satsa på någon eldrift i någon form när det gäller A1.
Den främsta anledningen är enligt Stadler att de vanliga förbränningsmotorerna kommer att vara utrustade med start/stopp-system och bromskraftåtervinning och därmed bli tillräckligt snåla för att ett hybridalternativ inte ska vara nödvändigt.
Stadler bekräftar däremot att A1 ska komma i lika många versioner som storebror A3. Redan på Parissalongen i oktober ska S1 visas, därefter kommer femdörrarsversionen Sportback och sist ut blir cabrioletmodellen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se