Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Karolis Kavolelis/Shutterstock

Audi släpper inte taget om dieselmotorn

Allt fler biltillverkare har börjat eller har redan fasat ut dieselmotorn, men Audi kommer att fortsätta erbjuda motortypen så länge det finns en efterfrågan.

Dieselmotorn hamnade under rejäl lupp i samband med Volkswagen-koncernens utsläppsfusk – dieselgate i folkmun – som uppdagades under 2015. Motortypen blev nästan över en natt utskälld som aldrig förr, från att bara några år tidigare ha hyllats för sina låga utsläpp av koldioxid.
De manipulerade dieselmotorerna i miljontals bilar från Volkswagen, Skoda, Seat, Porsche och Audi (Audis ingenjörer hävdas ha utvecklat fusket redan 1999) ledde till flera biltillverkares beslut att fasa ut motorer som drivs med diesel. Volvo gick under 2017 ut och sa att de inte ska utveckla fler dieselmotorer, exempelvis nya S60 blev aldrig aktuell med dieselmotorer under huven och nya XC90 som kommer om ett drygt år ska inte erbjudas med dieselmotorer.
Året efter Volvo gick Porsche ut och förklarade att dieselmotorerna är för dem ett avslutat kapitel, ett beslut vi förstått på förhand i och med att Panamera presenterades med dieselmotor men vid marknadsintroduktionen tillgängliggjordes endast bensinmotorer och elektrifierade varianter.

Markus Duesmann, Audis nya vd. Foto: Audi

Men så långt går inte Audi, åtminstone inte inom en överskådlig framtid. I en intervju med Automobilwoche (AW nedan) berättar Audis nya vd Markus Duesmann (MD nedan), som tillträdde i våras efter 18 månaders karantän som tog vid när han slutade hos BMW, att förbränningsmotorn har en framtid, så även den dieseldrivna.

Här kommer ett urklipp från intervjun som i det stora hela handlar om hur coronapandemin har och kommer att påverka Audi.

AW: Hur länge kommer förbränningsmotorer att överleva?
MD: ”Jag tror att det kommer att ta ett tag. Framtiden för förbränningsmotorn kommer i slutändan att vara en politisk fråga, och den kommer inte att avgöras över hela världen samtidigt. Så det är definitivt vettigt för olika marknader att vända sig till elektrisk mobilitet såväl som moderna, mycket effektiva förbränningsmotorer.”

AW: Hos Audi också?
MD: ”Vi har en mycket systematisk strategi för elektrifiering. Men under överskådlig framtid kommer många av våra kunder att fortsätta att vilja ha en förbränningsmotor. Så vi kommer att fortsätta jobba med effektiviteten hos dessa. Det är fortfarande vårt mål att vara CO2-neutrala år 2050 i linje med Paris-klimatavtalet. Vi är hängivna avtalet.”

AW: Gäller det även dieselmotorer?
MD: ”Av alla förbränningsmotorer är dieselmotorer överlägset mest effektiva. Men på grund av avgasreningen har de också blivit mycket dyra och är inte ett attraktivt alternativ i alla fordonssegment. Eftersom många av våra kunder fortfarande älskar dieslar kommer vi att fortsätta erbjuda dem.”