Audi SQ5 3,0 TFSI – värstingen nu med bensinmotor
I samband med ansiktslyftet av Audi Q5 i fjol dök också en värre S-version, SQ5, upp. Hittills har dock SQ5 endast funnits med dieselmotor under huven. Nu kommer även en bensindito, 3,0 TFSI, med premiär i Detroit.
Med bilsalongen i Detroit väntande runt hörnet kommer allt fler av de nyheter som presenteras på salongen fram i dagens ljus. Hos Audi heter en av nyheterna SQ5 3,0 TFSI. Beteckningen innebär att grundversionen av SQ5, som presenterades med en 313-hästars dubbelturbomatad dieselmaskin för ett halvår sedan, nu får ett bensindrivet syskon.
Men det är inte till oss i Europa modellen främst riktar sig. I stället utgör SQ5 3,0 TFSI en top-of-the-line-modell för länder som USA, Kanada och Kina, där diesel inte är ett lika etablerat bränsle som hos oss. Motorn, som är en V6 på just tre liter (eller 2 995 kubikcentimeter), är kompressormatad och ger 354 hästkrafter (260 kW). Vridmomentet ligger på 470 newtonmeter. Detta ger en 0-100-tid på 5,3 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h.
Medan SQ5 i dieseltappning drar 0,72 l/mil (diesel alltså, blandad körning) kommer nya SQ5 3,0 TFSI att dra 0,85 l/mil (bensin), och koldioxiutsläppen ökar från 179 till 199 gram per kilometer. Precis som i dieselversionen blir en åttaväxlad tiptroniclåda standard, liksom (förstås) fyrhjulsdrift.
I USA kommer nya SQ5 att dyka upp under tredje kvartalet i år. Mer tveksamt är dock ifall modellen kommer att komma till Sverige, Audi har sagt att bilen kommer att komma till vissa europeiska marknader (exempelvis Ukraina och Ryssland), men att många länder (däribland hemlandet Tyskland) får klara sig utan SQ5 3,0 TFSI.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se