Audi SQ5 Sportback TDI officiell
Nu visar Audi upp en slankare version av nyligen uppdaterade SQ5 TDI – SQ5 Sportback TDI. Försäljningen i Sverige inleds, tillsammans med vanliga Q5 Sportback, denna vecka. Bilarna kommer dock inte hit förrän under första halvåret av 2021.
I somras drog Audi skynket av uppdaterade Q5. Tre månader senare var det dags för en helt ny karossversion att presenteras – Q5 Sportback. Ytterligare en dryg månad senare tog prestandaversionen SQ5 TDI i uppdaterat utförande plats i etern. Nu är det dags att kombinera de båda varianterna – slank plus prestanda blir SQ5 Sportback TDI.
TEST: Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro mot Mercedes, Skoda och Volvo
Formerna är förstås desamma som de vi såg när Q5 Sportback visades i september. Små designjusteringar finns för att S:et i beteckningen ska ge något som sticker ut lite extra, exempelvis har de yttre ”luftintagen” i fronten en annorlunda inramning och grillens mönster är lite exklusivare. Rumpans utförande skiljer sig längst ned för att markera de fyra ändrören som sticker ut.
Dubbelekerfälgarna är unika för SQ5 Sportback TDI. Hjulen är i standardutförande av 20 tums storlek men 21-tumshjul finns som tillval. De främre hjulen har bromsar med sexkolvsok som antingen är svarta, eller om man vill, röda med prydande S-logotyp.
Under huven sitter en V6-dieselmotor på 3,0 liter, en maskin som känns igen sedan tidigare men som har uppdaterats på en rad punkter i och med årsmodell 2021 av SQ5 TDI. Maskinen drar nytta av 48-volts mildhybridteknik för att sänka förbrukningen. SQ5 Sportback TDI kan till och med ta sig fram utan att V6:an, dock bara i maximalt 40 sekunder.
Precis som i mindre slanka SQ5 TDI är det 341 hästkrafter, 700 newtonmeter och fyrhjulsdrift som gäller. Även prestandasiffrorna är desamma; 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppfart på 250 km/h.
Vid fartökning sköts växlingen av en åttastegad Tiptronic-automatlåda som även kan styras manuellt med paddlar på ratten.
TEST: Audi Q5 55 TFSI e quattro mot BMW, Porsche och Volvo
Audi Sverige meddelar att Q5 Sportback och SQ5 Sportback TDI ska kunna beställas med start innevarande vecka. De första exemplaren kommer till vårt land först någon gång under nästa års första sex månader. Bilarna som kommer hit och till många andra länder byggs i Mexiko medan bilarna som säljs i Kina byggs i just Kina.
Vanliga Q5 Sportback finns i två utföranden i Sverige – dieseldrivna 40 TDI quattro med en prislapp som börjar på 470 800 kronor samt bensindrivna 45 TFSI quattro som börjar på 496 900 kronor. Båda varianterna har tvåliters raka fyror under huven, dieseln på 204 hästkrafter och bensinaren på 265 hästkrafter.
SQ5 Sportback TDI kostar från 726 000 kronor.
Längre fram lär fler varianter komma, exempelvis en TFSI e-laddhybrid.
DUELL: Audi Q5 55 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se