Audi testar wankelhybrid i München
Audi-chefen Rupert Stadler har sagt att A1 inte ska få eldrift i någon form men nu meddelar Audi att de ska börja testa A1 e-tron i den tyska trafiken. 20 wankelhybrider ska rulla runt på Münchens gator från och med nästa år.
Flera biltillverkare har redan testflottor med elbilar rullande i några av Europas största städer. Mini är ett exempel som testar sin eldrivna Mini E i Berlin och snart kommer även Münchens gator att trafikeras av avancerade testbilar. Audi har gått ihop med elföretagen E.ON och Stadtwerke München och Münchens tekniska universitet för att med början nästa år sätta 20 exemplar av Audi A1 e-tron i trafik.
Audis roll i samarbetet är ganska uppenbar medan E.ON och Stadtwerke München ansvarar för att etablera 100 laddningsstationer runt om i staden. Münchens tekniska universitet ska samla ihop data och erfarenheter från projektet. För det ändamålet har de tagit fram en mobilapplikation som ska dokumentera beteendet hos bilarna och förarna som är med i testverksamheten.
Audi säger i dagsläget ingenting om de framtida möjligheterna att sätta en hybridversion av A1 i serieproduktion. Den som kommer ihåg Genèvesalongen i våras kommer kanske också ihåg Audis konceptbil A1 e-tron som redan då sades vara näst intill färdig för serieproduktion. I bakänden på A1 e-tron sitter en liten enskivig wankelmotor som jobbar som räckviddsförlängare. Den driver aldrig direkt på hjulen utan arbetar bara med att ladda litiumjonbatterierna med kraft. Motorn går konstant på 5000 r/min och med sin nästan vibrationsfria gång, kompakta format och låga vikt anser Audi den vara idealisk som räckviddsförlängare. Med hjälp av wankelmotorn utökas räckvidden till 200 kilometer. När batterierna är helt tömda på energi kan de laddas fullt på tre timmar via ett 380-voltsuttag. I fronten sitter en liten elmotor med en kontinuerlig effekt på 61 hästkrafter. Maxeffekten är satt till 102 hästkrafter. Ett vridmoment på 150 Nm är ständigt tillgängligt, och det maximala vridmomentet på 240 Nm är tillgängligt under kortare stunder. Elmotorns kraft skickas till framhjulen via en enstegad växellåda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se