Audi TT 2,0 TDI quattro officiell
Vi har tidigare skrivit att Audi TT ska dyka upp med dieselspis under huven. Mycket riktigt – nu är bilen dessutom officiell – Audi TT 2,0 TDI quattro med 170 dieselhästar, god prestanda och låg förbrukning.
Nya Audi TT 2,0 TDI quattro sägs vara den första serieproducerade sportbilen med dieselmotor. Det beror ju förstås på vad man klassar som sportbil.
Nya TT-dieseln, som kommer i både coupé- och roadster-utförande, har en fyrcylindrig tvålitersmaskin (känd sedan tidigare i andra VAG-modeller) under huven som producerar 170 hästkrafter vid 4 200 varv per minut och 350 newtonmeter mellan 1 750 och 2 500 varv per minut. Motorn har senaste generationens common rail-system med högteknologiska piezo-insprutare som med ”åttahåliga” munstycken kan utföra upp till fem insprutningssekvenser per cykel.
Audi presenterar också riktigt trevliga prestandasiffror för bilen – 0-100 km/h går på 7,5 sekunder för coupéversionen medan roadstern är något sävligare med sina 7,7 sekunder. Toppfarten för respektive är 226 km/h samt 223 km/h, där första siffran står för coupén. Även om dessa siffror är trevliga så får nog förbrukningssiffrorna anses vara de trevligaste, för vilken annan sportbil kan stoltsera med 0,53 liter per mil vid blandad körning? Siffran gäller coupén, roadstern sörplar i sig en aning mer diesel – 0,55 liter per mil. CO2-utsläppen anges till 140 respektive 145 g/km. Motorn möter redan de kommande Euro 5-kraven.
Till motorerna finns det bara sexväxlade manuella lådor att välja, enligt Audi för att betona dieselbilarnas sportighet. Om och när eventuella DSG-lådor (dubbelkoppling) dyker upp är okänt i dagsläget.
Bilarna är standardutrustade med fyrhjulsdrift (quattro) som i normalfallet driver med 85 procent fram och 15 procent bak. Som tillval kan man välja till Audis Magnetic Ride, alltså elektromagnetiska stötdämpare som man blixtsnabbt kan ställa om då man är ute efter busigare körning. De två inställningarna man kan välja mellan är normal och sport.
Några svenska priser eller när den dyker upp här på hemmaplan är i nuläget okänt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se