Audi TT Clubsport quattro officiell
För bara ett par timmar sedan skrev vi om att Audi TT Clubsport quattro ska byggas. Nu har Audi släppt ett officiellt pressmeddelande och bilder på bilen. TT Clubsport quattro är något av en speedster och huserar mer än 300 hästkrafter i turbofyran under huven.
På årets Wörthersee Tour utanför österrikiska Reifnitz, som slog upp portarna i dag, är det världspremiär för nya Audi TT Clubsport quattro. Ett bättre ställe att presentera en ny Audi på är svårt att hitta – Wörthersee Tour är en av de största bilträffarna för Audi- och VW-entusiaster.
Audi TT Clubsport quattro är något så ovanligt som en öppen bil utan något som helst tak, vilket gjort att formgivarna har kunnat fokusera på bilens kaross på ett helt annat sätt än brukligt. Bakom de båda stolarna i sittbrunnen har två rejäla bulor fått plats tillsammans med två bågar som skyddar vid eventuell rundslagning.
Vindrutan är mer plan än på vanliga TT och tillsammans med de förstärkta a-stolparna (som ska klara rundslagning) samt de rejält skurna sidorutorna får bilen en säregen profil.
Fronten bär så klart Audis signum – single frame-grillen. På båda sidor om denna finns rejäla luftintag. Strålkastarna har LED-ljus i nederkant.
Bak på bilen är det mest iögonfallande den uppfällbara vingen (i alla fall när den är uppe), precis som på övriga TT-modeller. Två feta kromade ändrör ger baken ett kraftfullt uttryck. TT Clubsport quattro har dessutom berikats med en bakre stötfångare utformad som en diffuser. Ytan mellan de båda ändrören blänker av krom och får bilen att se bredare ut.
De polerade fälgarna mäter 19 tum på höjden och är skodda med däck i dimensionerna 255/35. Bakom fälgarna sitter bromskivor som mäter 340 millimeter fram och 310 millimeter bak. Jämfört med vanliga TT har spårvidden hos Clubsport-versionen breddats med 66 millimeter.
Inuti bilen är det mycket aluminium som gäller, vad annars när det gäller Audis lite sportigare vagnar? Säten, dörrsidor och instrumentpanel är täckta med svart läder med detaljer i orange läder. Sportsätena bjuder på gott sidostöd tack vare skålningen. I övrigt känner man igen sig i bilen från övriga Audi-modeller. Om man tycker om det eller inte är upp till var och en.
Under huven gömmer sig en beprövad motor – 2,0 TFSI. Det innebär en turbomatad radfyra och i det här fallet har Audi lyckats skrämma upp den till över 300 hästkrafter. Någon exakt siffra delar de inte med sig ännu, inte heller några prestandasiffror.
Kraften från motorn går via en S tronic-låda med dubbelkoppling och ger möjlighet till manuell växling, även via paddlar bakom ratten. Kraften skickas därefter vidare till alla fyra hjul.
Som vi skrev i vår tidigare artikel (se länk nedan) om bilen så har Audis marknadschef i Mellanöstern nyligen berättat att bilen ska byggas i 50 till 100 exemplar och endast säljas på marknader med extremt klimat (=utan regn). Om detta nämner Audi ingenting i pressmeddelandet, men det låter troligt i och med att man inte har någon sufflett att hissa upp när de regntunga skyarna närmar sig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se