Audi TT kan få mittmotorkonfiguration
En ny Audi TT ska stå redo inför år 2013 och kan då få mer sportbilskänsla än någonsin. I Audis högkvarter i Ingolstadt filas det nu på idéer om att mittmontera motorn i nästa generation. Porsche kan dock sätta käppar i hjulen för planerna.
Populära Audi TT, som i sin senaste form kom för snart tre år sedan, kommer i allt sportigare versioner. Nyast är TTS med 272 hästkrafter. Om inte allt för lång tid kommer en mer hårresande version med betydligt fler hästkrafter under huven – TTRS. Men för att den lilla roadstern och coupén ska räknas som en riktig sportbil måste hästkrafterna flyttas bak bakom sittbrunnen. Och det är något som Audi just nu håller på att undersöka – att bygga nästa TT som en mittmotorbil. Enligt källor till tyska Autobild vill Audi få samma utsökta balans i lillebror som storebrorsan R8 har. Tidigast år 2013 väntas tredje generationen Audi TT dyka upp, så tyskarna har ett par år på sig att bestämma sig för var bilens drivkälla ska placeras. Innan dess väntas det komma en facelift av nuvarande TT, antagligen någon gång under nästa år.
Det finns dock ett hinder på vägen för Audi TT att bli en mittmotorsportbil. För bara några dagar sedan godkände EU ur konkurrenssynpunkt Porsches planer på att bli majoritetsägare i Volkswagen AG som Audi i sin tur ingår i. Eftersom Porsche redan har mittmotorbilarna Boxster och Cayman kan de eventuellt sätta stopp för TT att få samma motorkonfiguration, allt för att undvika för tuff konkurrens.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se