Audi TT RS – direktrapport från provkörningen
Rak turbomatad femma från Audi, det var inte i går det – men det är just vad Daniel Frodin är och provkör nere i Belgien nu i form av nya TT RS. 340 hästkrafter och ett ljud som går utanpå det mesta gör att Porsche Boxster och Cayman får se upp!
Tjena Daniel! Vad pysslar du med i dag?
– Jag är just nu nere i Belgien, närmare bestämt på den forna F1-banan Zolder som tyvärr är mest känd för att ha krävt en legendars liv. Jacques Villeneuves far Gilles Villeneuve körde ihjäl sig här under kvalet till Belgiens Grand Prix 1982.
Tragiskt. Men vad har du för ärende där då?
– Jag har fått äran att provköra nya Audi TT RS – värstingversionen av Ingolstadts minsta sportbil. Vi utgick från Köln, körde förbi Nürburgring och hamnade här på banan i Belgien. Tyvärr regnar det så vi kan inte pressa bilen maximalt. Förhoppningsvis tittar solen fram lagom till när jag ska ut med Roadstern i stället för Coupén.
Vad är ditt första intryck av bilen?
– Att Porsche Boxster och Cayman får se upp! Och jag menar det verkligen! De 340 turbomatade hästkrafterna ur radfemman på 2,5 liter gör verkligen allt för att glädja föraren. Den är snabb som en vessla och otroligt vridstark över hela registret (450 Nm i maxvrid, reds anm). Oavsett växel händer det saker när man trycker ned gasen. Bilen känns komplett och härlig att köra.
Ljudet då? Har hört smakprov tidigare och det bådar gott.
– Ljudet är underbart! Kan nästan jämföras med det man hör från avgaspiporna hos en Lamborghini Gallardo.
Oj! Men hur är den att köra?
– Den är väldigt lättkörd. Chassit känns välbalanserat och motorn tillåter vem som helst att ta en tur i bilen utan att få tråkigt. Det är inte som med BMW M3 och Porsche att man måste upp mot 6 000 r/min för att få fram urkraften, här finns det tillgängligt i stort sett hela tiden. Lådan är manuell och sexväxlad, något annat går inte att få. Lättarbetad och kortslagig är den. Tyvärr har jag ännu inte, på grund av den våta vägbanan, fått känna hur bilen beter sig utan ESP-system. Man vill helst köra med Sport-läget aktiverat hela tiden, då är gasresponsen extra alert och ljudet... ja, ljudet!
Hur är den om man tänker sig vardagskörning?
– Inga problem alls. Den är inte speciellt stötig trots 19-tumshjulen som är standard på svensksålda bilar. I Tyskland är det 18 tum som gäller som standard. Den är inte heller speciellt bullrig på tyska och belgiska vägar, svenska återstår att se. I 180 blås på autobahn hör man ett svagt vindbrus från A-stolparna, men inget som irriterar. Man sitter bra, om än lite rejsigt, men så ska det vara i en vagn av den här kalibern.
Bilens toppfart är begränsad till 250 km/h, men man kan få begränsningen framskjuten till 280 km/h. Vad säger du om det?
– Inte mycket mer än att de flesta köpare kommer att få den höjd till 280 km/h, en fart som inte är några som helst problem för TT RS. På autobahn kom jag upp i 260 km/h i ett nafs och bilen betedde sig helt odramatiskt.
Hur är det med bakvingen? Den är gigantiskt stor enligt mig, men ska kunna fås som nedfällbar variant. Hur ser den ut då?
– Håller med dig om att den är stor. Jag hade lätt valt den nedfällbara vingen då den är mindre och inte lika iögonfallande. Det är samma vinge som på den motorsvagare TTS. Men marktrycket ska vara detsamma oavsett val av vinge.
När kommer TT RS till Sverige och vad kostar den?
– Den finns redan att beskåda i Sverige. Leverans till de första kunderna sker i juli. Vill man ha coupéversionen får man slanta upp 587 000 kronor medan roadsterversionen (cabriolet, reds anm) kostar 611 500 kronor.
Då är det inte direkt prislappen som avgör valet mellan en TT RS eller en Cayman, som jag förstår det?!
– Nej, man ska verkligen tänka igenom sitt köp nu när det finns en potent lirare till i klassen.
Hoppas du får en torr bana nu i eftermiddag när du kör TT RS Roadster!
– Det hoppas jag också… vi hörs, ciao…
Lyssna på Audi TT RS
• Audi TT RS motorljud (mp3-fil)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se