Audi TT RS med 340 hk officiell
I sommar får det vara slutlekt med Audi TT-bilar med för lite effekt. För då kommer TT RS – det vassaste i TT-kostym hittills. Nu är den i alla fall officiell, 340 hästkrafter inhysta under TT:ns roadster- och coupéskal.
Många skrek ”äntligen!” när Audi TTS kom för ett år sedan, men lika många skrek efter fler hästar under huven. Nu har de sistnämnda blivit bönhörda, för här kommer Audi TT RS – det vassaste i TT-kostym någonsin.
En annan efterlängtad detalj som följer med premiären av Audi TT RS är motorn, den består av fem cylindrar på rad – något som Audi tidigare var välkända för. Den mest kända är troligtvis den femcylindriga maskin på 2,1 liter som fanns i Audi quattro. Den levererade 200 hästkrafter med hjälp av en turbo. Fyra år senare lyckades man massera ut 306 hästkrafter ur samma motor i Audi Sport quattro som var en limiterad gatupplaga av Grupp B-bilen som utvecklade 444 hästkrafter (du kan se den in action här).
Senare samma år kom dessutom en Audi Sport quattro S1 där man officiellt skruvat upp effekten till 480 hästkrafter, men i själva verket var det mer.
Nu, 25 år senare, återupplivar Audi ett av sina signum, den femcylindriga motorn, i och med nya TT RS.
Numera handlar det om en direktinsprutad FSI-motor med en volym på 2,5 liter. Tillsammans med ett turboaggregat (vilket alltså blir TFSI) plockar Audi ut 340 hästkrafter ur maskinen som är monterad på tvären, är endast 49 centimeter lång och väger 183 kilo. Det blir hyfsade 137 hästkrafter per liter.
Ser man i stället till effekt/vikt-förhållandet så har varje hästkraft 4,3 kilo (coupén, 1 450 kilo) respektive 4,4 kilo (roadstern, 1 510 kilo) att bära på. Det är i klass med Porsche Carrera S. Bilarna är som du ser inga direkta lättviktare, en aning tyngre än två av konkurrenterna – Porsche Boxster och Mazda MX-5.
Men trots några kilo på sin lekamen gör TT RS Coupé 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Roadster-versionen, den öppna, tar en tiondels sekund längre på sig att nå 100 km/h – 4,7 sekunder totalt. Toppfarten för de båda är begränsad till 250 km/h, men Audi kan, för den som önskar, häva grundspärren och sätta den till 280 km/h i stället.
Det maximala vridmomentet på 450 newtonmeter finns tillgängligt hela vägen från 1 600 r/min till 5 300 r/min. Detta bör göra omkörningarna busenkla. Samtidigt poängterar Audi att passagerarna inte enbart slås av kraften, utan i stället av den ljuvliga musik som radfemman bjuder på vid accelerationer, vi misstror dem inte (lyssna på ljudet nedan).
Fästet vid accelerationer lär det inte heller vara något fel på då TT RS är standardutrustad med quattro, eller fyrhjulsdrift för dem som inte är bekanta med Audis terminologi.
Men innan de 450 newtonmetrarna når hjulen måste de passera den extra kortslagiga sexväxlade manuella lådan.
TT RS har sportchassi som standard. Det innebär att chassit är sänkt tio millimeter närmare backen än på en standard-TT. Fjädring och stötdämpare är också finkalibrerade för att stämma överens med bilens prestanda och temperament. För den som vill ha det där lilla extra är det enklast att kryssa för Audis magnetic ride i tillbehörslistan. Då kan man genom en knapptryckning försätta bilens stötdämpare i två olika lägen – Dynamic som enligt Audi ”kramar vägen”, det vill säga för sportig körning, samt Comfort för den som vill åka mer behagligt och bekvämt. I förstnämnda läget sätts dessutom ESP-systemet (antisladd) i ett sportläge utan motorstyrning samt med senare ingrepp av bromsarna. I sistnämnda läget är ESP-systemet aktiverat till fullo.
Magnetic ride eller inte, lite stötighet får man i vilket fall som helst uppleva med 18-tumshjulen som är standard på TT RS. 19- och 20-tumsfälgar finns också för den som vågar. De femekrade fälgarna är skodda med däck i dimensionerna 245/45. Bakom fälgarna döljer sig bromsskivor av det större slaget – fram mäter de 370 millimeter i diameter och är hålborrade, bak mäter de 310 millimeter. Skivorna greppas av svarta fyrkolvsok som självfallet bär RS-logotypen.
Utseendemässigt kan man inte missta en TT RS för den motorsvagare brodern TTS. I nosen kännetecknas TT RS främst av något större luftintag, täckta med svart krom i bikupemönster. Dimljusen har också rykt all världens väg (bra för alla dimljusmotståndare). Frontspoilern är också aning sänkt och avslutas med en splitter i nederkant. RS-emblemet i single frame-grillen gör bilen än mer omisskännlig. I övrigt är nosen sig lik – xenonstrålkastarna med de karaktäristiska led-ljusen ser ut som på TTS.
Ser man bilen från andra hållet, det vill säga baken, kan man verkligen inte ta miste på vilken modell som precis kört ifrån dig. Inte först och inte främst ser man det på de två ovala kromade ändrören, precis som det ska vara på en RS-modell (TTS har fyra runda pipor), som omgärdas av svart krom i bikupemönster som i sin tur omfamnar diffusern. Tyngsta detaljen som avslöjar den lilla muskelroadstern (eller coupén) är den stora (väldigt stor för att vara original) fasta vingen. Men som kund går det att beställa en vinge som automatiskt fälls upp och ned. Om det är samma typ av stora vinge är oklart – men troligtvis.
Många vill ha sina sportbilar med tjock rattkrans. Så är fallet med TT RS då den kommer med extra tjock flattbottnad ratt att greppa med händerna. Den är försedd med perforerat läder. Sportstolarna består av läder och alcantara och som med alla RS-modeller ser man vilket typ av bil det handlar om genom att slå ett öga på nackstöden. Inredningen går att få i en rad olika färger – bara du väljer svart.
Audi TT RS kan man börja beställa hos sin Audi-handlare nu i mars. De första leveranserna äger rum i början av sommaren. För svensk del är några priser ännu inte klara.
https://youtu.be/fVUGJgm5L7M?height=347&width=575
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se