Audi utvecklar ”Ludicrous”-läge
Audi utvecklar ett ”Ludicrous”-liknande körläge till sina kommande elbilar.
Tesla är duktiga på att lansera uppdateringar till sin Model S för att ständigt hålla den kvar i rampljuset, trots att den nu har nästan fyra år på nacken. En av de senaste nyheterna är det så kallade ”Ludicrous”-läget. Tack vare att standardsäkringen på 1 200 ampere bytts ut till en på 1 500 klarar bilen av att accelerera 0-100 km/h på 3,0 sekunder. Riktigt imponerande, men frågan är om det verkligen behövs på en bil som inte har några sportbilsambitioner.
Nu nås vi av rapporter om att Audi håller på att utveckla ett liknande körläge till sina framtida elbilar. Audi satsar på en så kallad prismatisk cellkonstruktion medan Tesla använder dig av cylindrisk, det sistnämnda kan jämföras med vanliga AA-batterier. Fördelarna med Audis lösning är att cellerna kan packas på ett bättre sätt och nyttja upp till 75 procent av det tillgängliga utrymmet. Teslas lösning tillåter bara 50 procent, men de cylindriska cellerna är energieffektivare.
Enligt Peter Pilgram, chef för batteriutveckling hos Audi, kan en framtida elbil från Audi vara ”minst lika snabb eller snabbare än en Tesla” om de är utrustade med en liknande ”boost”-funktion.
Tänkbara modeller att utrustas med en sådan funktion kan vara kommande R8 e-tron, och kanske även Q6 som är planerad att presenteras under 2018. I dagsläget klarar R8 e-tron av 0-100 km/h på 3,9 sekunder, och en så kallad ”boost”-funktion skulle komma till sin rätta i en supersportbil likt denna. Medan ”Ludicrous”-läget i Tesla, trots att det är imponerande, mest kan liknas vid ett partytrick. Likt Fords burnout-assistent som erbjuds i nya Mustang.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se