Audi visar supersnål bensinmotor till nya A4
Nästa generation Audi A4 visas upp i höst, men redan nu visar de upp den nya snåla bensinmotorn.
Den nyutvecklade motorn 2,0 TFSI ska enligt Audi vara den ”mest effektiva tvålitersmotorn i sin klass”. Bensinmotorn som har en cylindervolym på 1 948 kubikcentimeter levererar 190 hästkrafter och 320 newtonmeter. Det sistnämnda ska enligt Audi levereras mellan 1 450 och 4 400 r/min, som ska ge ”lättillgänglig kraft hela tiden”.
Motorn som kommer att erbjudas i nästa generation A4, som premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i höst, har enligt Audi en snittförbrukning på under 0,50 liter per mil. Några siffror för koldioxidutsläpp delar Audi dock inte med sig av i nuläget, men om vi räknar på att den förbrukar strax under 0,50 liter per mil (dvs 0,49 l/mil) så skulle det motsvara 114 gram koldioxid per kilometer. Motorn väger cirka 140 kg och ska komma upp i arbetstemperatur avsevärt mycket snabbare än föregångarna.
– Motorn är ett utmärkt exempel på Audis rightsizing-strategi, säger utvecklingschef Ulrich Hackenberg.
Sätter vi Audis nya, snåla bensinmotor (dvs 2,0 liter, 190 hk, 320 Nm och under 0,50 liter per mil) i relation till konkurrenternas motsvarande motorer ser det ut som följer:
Uppdaterade BMW 320i har en 2,0-litersmotor på 184 hästkrafter och 290 newtonmeter. Den förbrukar mellan 0,53 och 0,59 liter beroende på typ av växellåda och utrustning.
Volvos motsvarighet är S60 T4, även den med 2,0 liters slagvolym men med 190 hästkrafter och 300 newtonmeter. Volvon vill ha 0,56 liter per mil vid blandad körning när bilen är manuellt växlad och 0,58 liter per mil med automatlåda.
Mercedes har också en motsvarande modell och maskin i C 200. Den har cylindervolym på 2,0 liter, effekt på 184 hästkrafter och maxvrid på 300 newtonmeter. Förbrukningen ligger på mellan 0,53 och 0,57 liter per mil beroende på om bilen är utrustad med manuellt eller automatiskt växlad låda.
Med andra ord... Audis nya bensinmotor är snål.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se