Audis W12-motor sjunger på sista versen
Nya A8 blir sista generationen med W12-motor. Vi kan även räkna med ett märkets V10-maskin är på väg bort.
Audi har nyligen lanserat nya A8 och finns att beställa med V6-maskiner under huven, drivna av antingen bensin eller diesel. Inom kort är det dags för V8-versionerna att lanseras och även e-tron-varianten, det vill säga laddhybriden. W12-besten är också den på ingång. Denna 6,0-literspjäs har under många år utgjort toppalternativet hos just A8, men även hos Bentley samt tidigare också hos Volkswagen Phaeton.
I nya A8 utgör den toppalternativet för sista gången. Peter Mertens, Audis tekniska utvecklingschef som under flera år var hos Volvo, berättar nämligen för amerikanska Car and Driver att det blir sista installationen hos Audi.
Men motorn kommer att leva kvar, då hos Bentley som inte har några planer på att slopa tolvcylindrigt.
Det är inte bara W12-motorn som lever på lånad tid. Även V10-maskinen i R8, som Audi delar med Lamborghini, är på väg att fasas ut och det förmodligen innan W12:an försvinner. Enligt Peter Mertens är sportbilar en naturlig del av framtidens Audi, bara det att mindre motorer och elektrifiering är melodin.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se