Autoliv bygger budget-kudde till Tata
Att biltillverkare pressar underleverantörerna för att sänka priserna är inget nytt. Men frågan är om inte Tata begär lite för mycket. Till lågprisbilen Nano vill Tata att svenska Autoliv ska konstruera en krockkudde som inte får kosta mer än 60 kronor.
Många trodde nog att indiska Tata Motors tog sig vatten över huvudet när de sa att de skulle börja sälja en bil för endast 2 500 dollar, i skrivande stund cirka 14 800 kronor. Men kritikerna fick se sig överbevisade när Tata slutligen visade upp den färdiga Nano. En starkt bidragande orsak till att Nano kan säljas så billigt är att Tata har lyckats pressa utvecklingskostnaderna rejält. Men när det nu börjar planeras för en Nano generation två, som kanske även ska komma till Europa, börjar det bli kämpigt för Tata att hålla kostnaderna nere.
Tata vill framförallt att Nano ska vara en billig bil, men de vill även att den ska vara förhållandevis säker. Problemet som då uppstår är att många säkerhetsdetaljer är dyra. Ett exempel är krockkuddarna. En vanlig krockkudde på förarsidan kostar normalt sett ungefär 150 dollar, eller ungefär 900 kronor. Men det säger sig självt att krockkudden inte kan kosta så mycket för Tata att köpa in när de ska sälja bilen så pass billigt.
Därför har svenska Autoliv fått i uppdrag att utreda om det går att ta fram en krockkudde som de kan sälja till Tata för endast 60 kronor. Det låter minst sagt som ett tämligen omöjligt uppdrag. Man kan tänka sig att Autoliv tvingas backa ett antal steg i krockuddarnas evolution för att ta fram enklast möjliga krockkudde. Hur de än gör ska det bli mycket intressant att se i framtiden om de lyckas.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se