Avstängd motor på taxibilar sparar pengar och miljö
Går man förbi taxikön utanför centralstationen hör man inte mycket annat än en rad dieselmotorer på tomgång. Detta visar sig nu, inte helt oväntat, vara ett rejält slöseri med pengar och på miljön.
Taxi Direkt i Umeå testade att under tre månader låta samtliga sina taxichaufförer att stänga av motorerna vid varje tillfälle där kunder skulle hämtas eller lämnas, eller när man stod och väntade i en taxikö. Detta test visade sig vara mycket lönsamt.
En av Taxi Umeås chaufförer, Ellinor Lundgren, sparade 14 000 kronor på årlig basis (omräknat utifrån siffran över tre månader) samt minskade sitt koldioxidutsläpp med mer än 2,4 ton. En trevlig bieffekt av det hela var chaufförens huvudvärk som försvann.
– Om man stänger av får man ju inte in några avgaser, säger Ellinor Lundgren till SVT Rapport.
SVT Rapport har också låtit räkna på vad vinsterna skulle vara om alla Stockholms taxibilar skulle införa motorstopp vid hämtning/lämning av kunder samt vid taxiköer. Skulle det införas i Stockholm skulle det årligen sparas in mellan 75 och 100 miljoner kronor samtidigt som koldioxidutsläppen i huvudstaden skulle minska med 17 000 ton.
Nu vill projektledaren för testet, Stig Sandbergm att lastbilar och privatbilister följer efter. Problemet är att det finns många vanföreställningar.
– Man får höra att "jag kommer att frysa ihjäl", men om man inser att man lever längre och mår bättre - ja, då kommer saken i ett annat läge, säger Sandberg till SVT Rapport.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se