Aznom Palladium – lyx på italienska
Aznom Palladium är superlyxsedanen som byggs i Italien, bygger på Dodge Ram och ska klara sig bra i terräng.
Om du någon gång har önskat dig att få färdas omringad av lyx i överflöd i en pickup så har italienska Aznom nu lösningen för dig. Karossbyggaren har utgått från en Dodge Ram 1500 pickup och tillverkat en helt ny kaross som kanske inte är av den mest konventionellt vackra designtypen. Om du tillhör skaran som anser att Aznom Palladium är en hemsk skapelse kan du dock glädjas åt att endast tio exemplar kommer att tillverkas.
Aznom Palladium mäter 596 centimeter på längden och en hjulbas på 367 centimeter vilket är detsamma som Crew Cab-versionen av Dodge Ram. Tack vare att Aznom byggt en helt ny kaross har de kunnat förlänga kupén och ge baksätespassagerarna rejält med benutrymme. Interiören domineras av läderklädda stolar och ytor och kompletteras av trä- och metallinlägg. Till de åkande i baksätet finns saker som skärmar och barskåp att tillgå för att höja komfortnivån. I den främre delen av kupén är grundformen sig lik från Doge Ram även om Aznom har försökt kamouflera den med läder och lyxdetaljer.
Exteriört ger den förlängda kupén karosslinjerna en ganska udda utformning och Palladium känns lite för lång för sitt eget bästa. Längst där bak har man tagit tillvara på pickup-arvet och tillverkat en stor byrålåda som rymmer 621 liter.
Aznom Palladium drivs av samma motor som i Dodge Ram vilket är en 5,7-liters V8 som nu får hjälp av dubbla turbo som höjer effekten till 710 hästkrafter och 950 newtonmeter. Den är kopplad till en åttaväxlad automatlåda och drivkraft skickas till alla fyra hjul. Trots att Aznom Palladium väger in på tunga 2 650 kg ska 0-100 km/h avklaras på 4,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 210 km/h. För att få stopp på skapelsen har bromsarna bytts ut till rejäla doningar från Brembo och fram sitter sexkolvsok som greppar om skivor som mäter 408 millimeter. Bak sitter fyrkolvsok och 380-millimeters skivor.
Aznom tror att majoriteten av de tio exemplaren hamnar i länder som Kina, Ryssland, USA eller någonstans i Mellanöstern. Något pris har de inte delat med sig av ännu.
https://www.youtube.com/watch?v=2Bi5twr_HII&feature=youtu.be&ab_channel=THELUXURYINEVERYDETAIL
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se