Både el- och förbränningsmotorer – framtiden för Porsche
Elbilar, laddhybrider – och bilar med förbränningsmotorer. Porsches elbilssatsning kommer inte att ta död på märkets "traditionella" sportbilar, lovar vd:n Oliver Blume.
År 2020 är det tänkt att Porsches första elbil, arbetsnamn Mission E, ska introduceras och sedan tidigare har det även ryktats om att nästa generation 911 kan komma att få elektrisk hjälp.
Men den som tror att Porsche inom en snar framtid helt och hållet kommer att överge förbränningsmotorn tror fel. I alla fall om vi ska tro märkets vd Oliver Blume. I stället kommer Porsche att erbjuda olika alternativ framöver.
– Det kommer att finnas tre alternativ: laddhybrider, emotionella sportbilar med förbränningsmotorer samt sportiga elbilar, säger Blume i en intervju med Automotive News och poängterar att körupplevelsen alltid kommer att vara prio ett för Porsche.
Porsche har annars ett mål som säger att hälften av alla Porschar som säljs år 2023 ska vara eldrivna. Dessutom är det tänkt att märket ska presentera sina andra helt elektriska modell innan 2025 – en modell som spås bli en suv.
I dag erbjuder Porsche två elektrifierade modeller i form av laddhybriderna Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo S E-Hybrid. Förra året stod de för 60 procent av den sammanlagda Panamera-försäljningen i Europa.
LÄS OCKSÅ: Provkörning av Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se