Bakhjulsdriven Audi R8 kommer tillbaka
Audi sätter en bakhjulsdriven R8 i ordinarie produktion. Säg hej till R8 V10 RWD.
Det var hösten 2017 som Audi presenterade en bakhjulsdriven version av supersportbilen R8. Då under namnet R8 V10 RWS. En bil som tillverkades i en begränsad upplaga om 999 exemplar avsedd för inbitna puritaner. Men de verkar ha varit fler än vad Audi förväntade sig då de nu väljer att återigen lansera en bakhjulsdriven version av R8. Denna gång som en del av det ordinarie modellutbudet. Alltså ingen begränsad upplaga.
Audi R8 V10 RWD kommer att erbjudas med både coupé och spyder-kaross i kombination med samma V10-motor som i de tidigare standardbilarna. Alltså en 5,2-litersmaskin men med 540 hästkrafter i stället för 570, och 540 newtonmeter. Exakt samma effektuttag som R8 V10 RWS. Den är kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och 0-100 km/h ska avklaras på 3,7 sekunder för coupén medan Spyder tar en extra hundradel på sig. Tack vare att fyrhjulsdriften slopats är vikten lägre, totalt har coupén 65 kg lägre vikt medan besparingen för Spyder är 55kg.
Utöver bakhjulsdrift särskiljer sig R8 V10 RWD med en del utseendemässiga förändringar. Så som en annan frontsplitter, andra luftintag och utsläpp fram och bak, samt en del utsmyckade emblem som lyder ”RWD”.
Enligt Audi ska R8 V10 RWD även ha ett särskilt körläge avsett för att kunna drifta kontrollerat, troligen ett liknande system som finns i bland annat McLaren 720S. När R8 V10 RWD kommer till Sverige och vad den kommer att kosta är i nuläget oklart.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se