Balla bilar med måsvingedörrar
Genom tiderna har vi sett en hel del bilar med dörrar som sträcker sig mot himlen. Mercedes 300 SL är kanske den mest kända, men vilka är de andra?
Sedan bilens födelse har många biltillverkare utvecklat en rad spektakulära sätt för att utföra en sådan enkel sak som att öppna dörrarna. Allt från bakhängda självmordsdörrar till saxdörrar, försvinnande dörrar och måsvingedörrar. I denna lista fokuserar vi på det sistnämnda som just Mercedes var pionjärer med.
Mercedes 300 SL
En av de kanske mest ikoniska bilarna någonsin är nämligen Mercedes 300 SL som vi först fick se som tävlingsbil på Le Mans 24-timmars 1952. Två år senare presenterades även personbilsversionen på bilsalongen i New York. På sin tid var den faktiskt den snabbaste produktionsbilen i världen. Med en rak sexa på tre liter som levererar 215 hästkrafter klarar den 260 km/h. I dag klassas 300 SL som en av världens mest eftertraktade bilar och betingar priser på upp till 5-6 miljoner kronor, skulle det dock vara en av de 29 exemplaren med aluminiumkaross hamnar prislappen på uppåt 30 miljoner.
DeLorean DMC-12
En annan ikonisk bil tar oss tillbaka till framtiden, närmare bestämt 1981 då DeLorean DMC-12 började säljas. En sportbil som skulle konkurrera med bilar som Porsche 911. Något som dock misslyckades på grund av bland annat bristande kvalitet, högt pris och en 2,8-liters V6:a som endast levererade 150 hästkrafter. Bilen fick ändå ikonstatus genom sin centrala roll i ”Tillbaka Till Framtiden”-trilogin som med Michael J. Fox blev omåttligt populär under åttiotalet.
Bricklin SV-1
Men det finns så klart även andra biltillverkare som använt sig av samma dörrlösning. Till exempel Bricklin. En kanadensisk biltillverkare som valde att montera måsvingedörrar på sin SV-1 som började produceras 1974. Dörrarna manövrerades genom ett enkelt knapptryck, det som dessvärre inte var så enkelt var mekaniken som styrde det.
Dörrarna skickades upp i skyn via el-hydraulik, dörrarna som vägde hela 40 kilo styck böjde sig dock i många fall. Stängdes den ena dörren samtidigt som den andra öppnades brann motorn på grund av överbelastning. Ytterligare ett problem var att hydraulkolvarna drevs av batteriet som ofta tog slut. Något som resulterade i att dörrarna inte kunde manövreras och i värsta fall blev de åkande fångade i sin egen bil.
En SV-1 kostade 16 000 dollar att tillverka men såldes inledningsvis för 7 500. Något som självklart var ohållbart och ledde till att Malcolm Bricklin 1975 stängde dörrarna för en sista gång.
Pagani Huayra
Den lilla italienska supersportbilstillverkaren Pagani Automobili ägs och drivs av Horacio Pagani, ett företag som grundades 1992. De slog dock inte inte igenom förrän Pagani Zonda presenterades 1999. Ersättaren kom 2012 i form av Huayra, döpt efter Wayra Tata som översätts till "Vindens fader". Likt föregångaren har den en V12-motor som levereras av Mercedes-AMG under huven och i Huayras fall levererar den 730 hästkrafter. En spektakulär bil måste så klart även ha en likvärdig dörröppning. Med andra ord måsvingedörrar.
Gumpert Apollo
En tysktillverkad supersportbil som byggdes av Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH mellan 2005-2012. En mittmonterad dubbelturboförsedd V8 på 4,2 liter levererar 650 hästkrafter, i grundutförande. Den erbjöds även i Sport- eller Race-utförande som levererar 700 respektive 800 hästkrafter. Är du ute efter en minst sagt uppseendeväckande bil som denna får du dock leta bland begagnat-annonserna. Just nu finns två till salu i Tyskland för 2,3 respektive 3,2 miljoner euro.
Melkus RS 1000
En slank sportbil som till viss del påminner om Lamborghini Miura. Melkus var en biltillverkare som mellan 1959-1986 var baserad i Dresden, Östtyskland, och grundades av tävlingsföraren Heinz Melkus. Modellen RS 1000 hade en mittmonterad trecylindrig tvåtaktsmotor hämtad från Wartburg 353. Med cylindervolym på 992 kubikcentimeter och 90 hästkrafter kunde bilen nå en toppfart på 175 km/h. Totalt tillverkades endast 101 exemplar mellan 1969 och 1979.
Mercedes SLS AMG
Reinkarnationen av ikonen 300 SL kom 2010 i form av SLS AMG. En långsträckt motorhuv som täcker en 6,2-liters V8 som levererar 571 hästkrafter och 650 newtonmeter. Under åren kom även ytterligare versioner som SLS AMG GT med 591 hästkrafter och toppmodellen Black Series med 631 hästkrafter. Dörrarna som inte synts till på en Mercedes sedan 300 SL lades ned 1963 fick en hel del uppmärksamhet när modellen presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2009.
Autozam AZ-1
En så kallad Kei Car (en japansk klassning för mindre bilar) med turboladdad mittmotor som levererar 64 hästkrafter. Designad och tillverkad av Suzuki 1992-94. Den såldes även under namnen Suzuki Cara och Mazda AZ-550. Tack vare måsvingedörrarna har den även fått en del entusiaster vilket resulterat i att flera exemplar konverterats till vänsterstyrning och importerats till bland annat Kanada.
Finns det kanske någon måsvingebil som du tycker saknas i listan? Berätta för oss med en kommentar nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se