Bara 15 dagar i bilkö för stockholmarna
Stockholms trafiksituation ser ut att ha förbättrats sett till TomTom Traffic Index. I fjol satt stockholmarna ”endast” 15 arbetsdagar i bilkö vid arbetspendlingen. I andra svenska städer har situationen däremot förvärrats.
Varje år sammanställer TomTom trafikläget i 390 städer fördelade över 48 olika länder och presenterar resultatet i rapporten TomTom Traffic Index. Årets rapport som återger trafiksituationen under 2016 har nyss släppts och i den kan vi läsa att trafiken i Stockholm har blivit något mindre stillastående än vad den var under 2015.
Enligt rapporten har stockholmarna i genomsnitt 30 minuters enkel resväg till arbetet och sitter fast i bilköer i genomsnitt 33 minuter per dag. Jämfört med året innan är det en minskning med två minuter.
Sett över hela fjolåret satt stockholmarna fast i köer i 126 timmar under 2016 vilket motsvarar 15 arbetsdagar. Det kan låta mycket, och är också mycket, men jämfört med 2015 är det ändå en ljusning då stockholmarna året innan befann sig i bilköer motsvarande 17 arbetsdagar.
Värst är trafiksituationen i Stockholm mellan klockan 08.00 och 09.00 på morgnarna samt mellan klockan 16.00 och 17.00 på eftermiddagarna. Trafiken är enligt statistiken värre på eftermiddagarna än på morgnarna och just onsdagseftermiddagar mellan klockan 16.00 och 17.00 är det som allra värst.
Av fjolårets alla dagar var onsdagen den 9 november den värsta trafikdagen i Stockholm, med andra ord dagen då det rådde snökaos.
Stockholm vs övriga Europa
Sett ur ett europeiskt perspektiv ligger Stockholm enligt TomToms statistik ganska bra till. Den svenska huvudstaden ligger på placering 28 bland de 42 europeiska städer med värst trafiksituation. Det kan jämföras med året dessförinnan, 2015, då Stockholm låg på plats 18.
Stockholm vs övriga Norden
Stockholm var under 2014 och 2015 den stad i Norden som hade sämst trafiksituation med längst kötider. I och med att situationen förbättrades under 2016 tappade Stockholm topplaceringen till Oslo som under samma år har fått se flytet i trafiken försämras.
Stockholm vs övriga Sverige
Stockholm är fortfarande ”trafikvärstingen” bland svenska städer men det finns städer som närmar sig. Både Göteborg och Uppsala har under 2016 fått se försämrade trafiksituationer med 28 respektive 24 minuters genomsnittskö per dag. Översatt till arbetsdagar satt göteborgarna i genomsnitt 13 arbetsdagar i kö under fjolåret medan bilister från Uppsala spenderade 11 arbetsdagar mer bakom ratten än vad de hade gjort om trafiken hade flutit på.
I Malmö var trafiksituationen oförändrad under 2016 jämfört med 2015. Malmöborna spenderar i genomsnitt 16 minuter i bilköer per dag. Sett över helåret blev det drygt sju arbetsdagar som spenderades ”i onödan” bakom ratten.
– Vi vill med hjälp av vårt trafikindex visa myndigheter och resenärer att det går att bryta negativa trender. Genom att få tillgång till och analysera trafikdata får vi rätt beslutsunderlag och kan på olika sätt påverka trafiken. Antingen genom att privatpersoner som kan välja att resa några minuter tidigare eller senare för att undvika de värsta trafikstockningarna eller om beslutsfattarna i staden väljer att investera i nya kollektivtrafiksatsningar. Rapporten visar bland annat att den genomsnittliga bilpendlaren i Stockholm kan spara 33 minuter om de undviker att resa under den värsta rusningstrafiken, säger Andreas Bolonassos som TomToms Sverigechef.
Topplista Norden
Rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Första procentsiffran motsvarar den extra tid en genomsnittlig förare spenderade på restid under 2016 i jämförelse med om resan hade skett en tid på dagen när trafiken flyter fritt. Andra procentsiffran inom parentes är trafikstockningsnivån 2015 och siffran inom hakparentes visar stadens placering i listan under 2015.
1. Oslo 30 % (25 %)
2. Stockholm 28 % (29 %)
3. Helsingfors 26 % (23 %)
4. Uppsala 26 % (23 %)
5. Åbo 25 % (23 %)
6. Stavanger 24 % (24 %)
7. Göteborg 23 % (20 %)
8. Köpenhamn 23 % (21 %)
9. Århus 16 % (19 %)
10. Trondheim 19 % (16 %)
11. Malmö 18 (16 %)
12. Bergen 18 % (20 %)
13. Odense 17 % (0 %)
14. Tammerfors 16 % (13 %)
Topplista Europa
Rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran motsvarar den extra tid en genomsnittlig förare spenderade på restid under 2016 i jämförelse med om resan hade skett en tid på dagen när trafiken flyter fritt.
1. Lodz, Polen 51 %
2. Bukarest, Rumänien 50 %
3. Moskva, Ryssland 44 %
4. Belfast, Nordirland 43 %
5. Dublin, Irland 43 %
6. Palermo, Italien 43 %
7. Sankt Petersburg, Ryssland 41 %
8. Edinburgh, Skottland 40 %
9. London, England 40 % (6)
10. Marseille, Frankrike 40 %
Topplista världen
Rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Procentsiffran motsvarar den extra tid en genomsnittlig förare spenderade på restid under 2016 i jämförelse med om resan hade skett en tid på dagen när trafiken flyter fritt.
1. Mexiko City, Mexiko 66 %
2. Bangkok, Thailand 61 %
3. Jakarta, Indonesien 58 %
4. Chongqing, Kina 52 %
5. Lodz, Polen 51 %
6. Bukarest, Rumänien 50 %
7. Istanbul, Turkiet 49 %
8. Chengdu, Kina 47 %
9. Rio de Janeiro, Brasilien 47 %
10. Tainan, Taiwan 46 %
För fullständig statistik för hela världen (390 olika städer) besök TomTom Traffic Index.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se