Bara elektrifierade bilar från Lynk & Co i Europa
Europalanseringen av Volvos kinesiska Lynk & Co kusin dröjer till 2020, och då kommer enbart el- och laddhybrider att finnas i sortimentet.
Kinesiska Lynk & Co har skapat intresse i Europa och då kanske främst i Sverige. Inte konstigt alls då märkets bilar delar teknik med Volvo och tagits fram av bland annat Saab-folk.
Intresset har dock svalnat när det blev klart att en Europalansering är planerad till först 2020. Mer sordin på stämningen riskerar det att bli – under pågående bilsalong i Peking klargjorde märkets vd Alain Visser att debuten ska ske med modell 01 och inte den nyligen presenterade 02 eller den tidigare visade 03. Märkets debutmodell blir alltså första modell ut, en bil som visades upp redan 2016 och som då spåddes komma till Europa i år.
Klart är dock att Lynk & Co bara kommer att säljas elektrifierade bilar i Europa, antingen som rena elbilar eller som laddhybrider. När modell 01 lanseras i Europa så blir det med samma drivlina som Volvo XC40 T5 Twin Engine som lanseras i höst. Handhavandet med delar kommer att gå smidigt då båda modellerna ska byggas i Volvos fabrik i belgiska Gent.
Amsterdam, Barcelona, Berlin, Bryssel och London står först i ledet vid lanseringen av Lynk & Co. Med andra ord får svenskarna vänta ytterligare på märket de visat sådant intresse för. Om intresset håller i sig återstår att se.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se