Bentley Continental GT Speed Convertible – tre snabba från provkörningen
Webbredaktör Erik Wedberg har lättat upp arbetsveckan med en resa till Berlin i Bentleys regi. Uppgiften är att ta reda på hur man mår i världens snabbaste fyrsitsiga cabriolet.
Hej Erik, ja hur mår man egentligen när man åker omkring i nyaste Bentleyn?
– Bra, måste jag säga. Det är stekande hett här vid Olympiastadion men det råder jag lätt bot på med de effektiva kylfläktarna i Bentley-stolarna.
Men du sitter väl inte bara och svalkar rumpan?
– Nej, jag kör ju faktiskt bilen också, och det går finfint. Den uppdaterade Speed-versionen av Continental GT får 625 hästkrafter av sin dubbelturbomatade W12-motor på 6,0 liter och Bentley gör ingen skillnad på coupén och cabrioleten – Continental GT Speed Convertible är precis lika stark och snabb som coupén, bortsett från toppfarten som är 5 km/h lägre, bara 325 km/h.
Men det kanske räcker?
– Jo, det gör ju det. Kraftutvecklingen är makalös men samtidigt är bilen lika civiliserad och tyst som en businesslounge och ljudet är maffigt. Till sist kan jag tipsa om ett busenkelt sätt att spara drygt 100 000 kronor, det har med keramik och bromsar att göra…
Exakt vad spartipset är och mer om Bentley Continental GT Speed Convertible kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. Vill du läsa det före alla andra, slå till på en prenumeration nu.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se