Bentley Continental GT V8 är här
Bentley Continental GT och GTC är starkt förknippade med W12-motorer, men nu lanserar det brittiska märket en V8-motor till modellen. 4,0 liter, 507 hästkrafter, 660 newtonmeter, dubbelturbo och besläktad med Audis V8.
Bentley lanserar i samband med Detroitsalongen i januari en nyutvecklad V8-motor till sin Continental-serie (GT och GTC) som hittills fått sin kraft från W12-motorer på sex liter.
Den nya dubbelturboförsedda V8-motorn är Bentleys variant på den som finns i Audi S6, S7 och S8.
Om ni tycker det låter mesigt med V8-kraft i coupén Continental GT och cabrioleten Continental GTC så får ni kanske tänka om. Den fyra liter stora V8:an har en toppeffekt på 507 hästkrafter vid 6000 r/min och 660 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 1700 och 5000 r/min.
Motorn är sammankopplad med en ny åttastegad ZF-automatlåda som skjuter kraften till bakhjulen som får bilen att accelerera 0-100 km/h på under fem sekunder. Toppfarten ligger på 303 km/h.
Tack vare teknik som stänger av fyra cylindrar vid lugnare körning har Bentley lyckats sänka både förbrukning och koldioxidutsläpp med 40 procent, sistnämnda är nere i 246 gram per kilometer.
Nu tänker du förstås hur i helskotta du ska kunna avgöra om det är en Continental V8 eller W12 som dundrar förbi dig. Är du duktigt avgör du det så klart med ljudet som avgaspiporna lämnar ifrån sig. Men annars finns det några detaljer som du ska hålla ett extra öga på. Grillen till exempel. Den är lackerad i högblank svart på V8-modellerna i stället för ljus krom som på W12-modellerna. Andra kännetecken är Bentley-emblemet på huven som är rödlackerat, frontspoilern som fått ett lite annorlunda utseende (mer aggressivt) och ändrören som är formade som liggande åttor. Så där, nu kan du inte ta miste på vilken motorversion som bränner förbi dig på väg till affären.
https://youtu.be/B-4oXOHSMV4?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se