Bentley Mulsanne går ur produktion
Efter elva års produktion läggs Bentley Mulsanne ner. Flying Spur tar över rollen som märktes flaggskeppsmodell.
Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne täcktes av i Pebble Beach in 2009, nu har det sista exemplaret tillverkats i Crewe. Totalt blev det över 7 300 exemplar av modellen som "kostat" 700 anställda närmare tre miljoner arbetstimmar att bygga.
"Högklassig komfort, samtidig nerv i körning för att vara en lyxlimousine i det yttersta toppskiftet. Men skyhög bensinförbrukning, upp mot fyra liter per mil, känns inte så mycket 2013.", så lät vår summering när vi provkörde bilen i Berlin.
Sista laddningen av Mulsanne utgjordes av 30 bilar i utförandet "6.75 Edition by Mulliner". Namnet poängterar att det även är slut för märkets (och Rolls-Royces) V8-motor i L-serien som har hängt med i 61 år och tillverkats i över 36 000 exemplar.
Nu blir Flying Spur märkets toppmodell, en bil som vi naturligvis kört – läs vår provkörning här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se