Foto: Bentley

Bentley Mulsanne går ur produktion

Efter elva års produktion läggs Bentley Mulsanne ner. Flying Spur tar över rollen som märktes flaggskeppsmodell.

Bentleys flaggskeppsmodell Mulsanne täcktes av i Pebble Beach in 2009, nu har det sista exemplaret tillverkats i Crewe. Totalt blev det över 7 300 exemplar av modellen som "kostat" 700 anställda närmare tre miljoner arbetstimmar att bygga.

Foto: Bentley

"Högklassig komfort, samtidig nerv i körning för att vara en lyxlimousine i det yttersta toppskiftet. Men skyhög bensinförbrukning, upp mot fyra liter per mil, känns inte så mycket 2013.", så lät vår summering när vi provkörde bilen i Berlin.

Hans Hedberg trivs bäst bakom ratten, även i Bentley Mulsanne. Foto: Patrik Lindgren

Sista laddningen av Mulsanne utgjordes av 30 bilar i utförandet "6.75 Edition by Mulliner". Namnet poängterar att det även är slut för märkets (och Rolls-Royces) V8-motor i L-serien som har hängt med i 61 år och tillverkats i över 36 000 exemplar.

Nu blir Flying Spur märkets toppmodell, en bil som vi naturligvis kört – läs vår provkörning här.