Bentley Mulsanne – tre snabba från provkörningen
Hans Hedberg är i Berlin. Där kör han Mulsanne, det lyxigaste Bentley har att komma med. Hur står den sig mot exempelvis Rolls-Royce Phantom? Låt oss fråga Hans!
Hur mås det, Hans?
– Förträffligt! Sitter bakom ratten på Mulsanne, första riktiga Bentleyn i Volkswagens ägo. En bjässe som är 5,6 meter lång och 1,52 meter hög. Men ändå lätthanterlig. En förarens bil även om baksätet lockar. Betydligt mer närvaro än främsta konkurrenten – Rolls-Royce Phantom.
Känns den som en Volkswagen?
– Absolut inte. Den känns brittisk rakt igenom. Den har betydligt färre VW-komponenter än syskonen Continental Flying Spur och Continental GT. Mulsanne står på egna ben. Ta bara motorn som exempel. En stötstångs-V8 på 6,75 liter. Här har man förvaltat arvet från förr. 512 hästkrafter och 1 020 newtonmeter. 0-100 km/h på 5,3 sekunder och 296 km/h i toppfart. En autobahnkryssare av rang, med andra ord.
Vad är du mest imponerad av?
– Materialkvaliteten och hantverket. Inget fusk och inga genvägar här inte.
Vad kostar härligheten?
– Om du ringer Autoropa och lägger en beställning är du minst 2,9 miljoner kronor fattigare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se