Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Bentley MulsanneBentley MulsanneBentley Mulsanne
Bentley Mulsanne Foto: Patrik Lindgren

Bentley Mulsanne – tre snabba från provkörningen

Hans Hedberg är i Berlin. Där kör han Mulsanne, det lyxigaste Bentley har att komma med. Hur står den sig mot exempelvis Rolls-Royce Phantom? Låt oss fråga Hans!

Hur mås det, Hans?

– Förträffligt! Sitter bakom ratten på Mulsanne, första riktiga Bentleyn i Volkswagens ägo. En bjässe som är 5,6 meter lång och 1,52 meter hög. Men ändå lätthanterlig. En förarens bil även om baksätet lockar. Betydligt mer närvaro än främsta konkurrenten – Rolls-Royce Phantom.

Känns den som en Volkswagen?

– Absolut inte. Den känns brittisk rakt igenom. Den har betydligt färre VW-komponenter än syskonen Continental Flying Spur och Continental GT. Mulsanne står på egna ben. Ta bara motorn som exempel. En stötstångs-V8 på 6,75 liter. Här har man förvaltat arvet från förr. 512 hästkrafter och 1 020 newtonmeter. 0-100 km/h på 5,3 sekunder och 296 km/h i toppfart. En autobahnkryssare  av rang, med andra ord.

Vad är du mest imponerad av?

– Materialkvaliteten och hantverket. Inget fusk och inga genvägar här inte.

Vad kostar härligheten?

– Om du ringer Autoropa och lägger en beställning är du minst 2,9 miljoner kronor fattigare.