Bentley tar farväl av W12-motorn
Produktionen av Bentleys kända W12-motor avslutas om ett år för att ge mer plats för V8-motorn och hybriddrivlinor. Märkets farväl tas genom en sista W12-motor som blir tillverkarens mest kraftfulla någonsin med 750 hästkrafter och 1 000 newtonmeter.
Det är 20 år sedan Bentleys 6,0-liters W12-motor gjorde entré och hittills har man tillverkat drygt 100 000 enheter. Men i april 2024 tar det slut och beslutet är en del av tillverkarens planer om en hållbar framtid där hela produktportföljen ska vara elektrifierad i början av 2030-talet. Det är med andra ord flera milstolpar som ska firas, eller avtackas.
Även om målet inom en tioårsperiod är att helt elektrifiera modellutbudet ska man till att börja med ge mer utrymme och uppmärksamhet åt V8- och V6 hybriddrivlinor, uppger tillverkaren. Men först ska man tillverka den allra sista W12-motorn som – naturligtvis – ska bli den mest kraftfulla i märktes historia.
Den kommer i begränsad upplaga, förstås. Endast 18 exemplar av Bentley Batur ska tillverkas för hand av Mulliner-teamet. Drivlinan kommer ha 750 hästkrafter och 1 000 Nm. Turboladdarens kompressorer är omdesignade för att förbättra effektiviteten, kanalerna som matar luft till kompressorerna är också 33 procent större. Motorn har större laddluftkylare och hela motorn har en ”kraftigt reviderad” kalibrering för att frigöra det extra vridmomentet. Det är bara några exempel på vad man gjort för att ta fram den nya, men också sista, W12-motorn.
– Titanen på 750 hästar som Mulliner har skapat för Batur markerar slutet på en utvecklingsresa som våra ingenjörs- och tillverkningskollegor ska vara oerhört stolta över, och när produktionen avslutas i april nästa år siktar vi på att omskola och omplacera alla skickliga hantverkare som fortfarande bygger varje motor för hand, kommenterar Adrian Hallmark, vd och ordförande för Bentley.
Det går också fortfarande att beställa ett litet antal Continental GT, Bentayga, Flying Spur samt Continental GT Mulliner och Flying Spur Mulliner med den ”vanliga” W12-motorn.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se