Bertone är tillbaka med GB110
110-åriga designfirman och karossmakaren Bertone vill slå sig in i bilvärlden igen. Nu med den extrema supersportbilen GB110 som ska köras på syntetiskt bränsle och leverera 1 100 hästkrafter.
Som att det inte vore nog med alla nya uppstartsmärken i bilvärlden ser vi nu att flera gamla märken återupplivas. Pininfarina nystartas med supersportbilen Battista och nu, i samband med 110-årsjubileet, lanserar Bertone sin nya modell GB110.
Bertone har legat vilande sedan konkursen 2014 men ägs och drivs sedan 2020 av bröderna Mauro och Jean-Franck Ricci och deras plan är att Bertone ska tillverka ett antal högexklusiva modeller i mycket små serier.
Först ut är supersportbilen GB110 med en design som är tydligt inspirerad av Bertone-ritade klassiker som Lancia Stratos Zero, Lamborghini Marzal och Alfa Romeo Carabo. Än så länge finns mycket lite information om bilen som endast ska byggas i 33 exemplar. Under det Bertone-ritade skalet ska det finnas en plattform från ”en tysk tillverkare” och motorn, oklart vilken typ, ska utveckla 1 100 hästkrafter och 1 100 newtonmeter. Kraften uppges skickas till alla hjul via en sjuväxlad automatlåda, och den som har koll på sina tyska sportbilar med mittmonterad motor, fyrhjulsdrift och sjuväxlad låda kommer säkert att tänka på Audi R8. 0–100 km/h ska gå på 2,79 sekunder och toppfarten sägs bli 380 km/h.
GB110 kommer förstås att kunna köras på vanlig bensin, men Bertone framhåller att de har ett samarbete med Select Fuel som framställer syntetisk bensin ur återvunnen plast.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se