Bilen populär – men suget efter elbil bromsas
Om nordiska medborgare får välja transportmedel vinner bilen tydligt. Men allt fler kör mindre när bensinpriserna ökat och det stigande elpriset leder till minskat sug efter elbil.
Årets så kallade Mobilitetsbarometer, en undersökning om nordiska medborgares mobilitetsvanor som görs på uppdrag av Meko, visar att tuffare ekonomi påverkar våra transportvanor allt mer.
Bilen är fortfarande det populäraste transportmedlet, men stigande el- och bränslepriser resulterar i att nästan varannan person kör mindre bil. Den siffran är högst bland svenska förare dessutom (53 procent), så man kan konstatera att ekonomin påverkar svenskar mest. Det kan jämföras med det nordiska snittet på 47 procent. Totalt bland de 4 000 svarande är det tre av tio som säger nej till elbil endast på grund av den ökade elkostnaden. Naturligtvis är fortfarande faktorer som högt inköpspris, dåligt utbyggd laddinfrastruktur och dålig räckvidd avskräckande.
– Mobilitetsbarometern 2023 visar tydligt att en tuffare ekonomi påverkar hur vi transporterar oss. Bilen är fortsatt nummer ett för alla men vi tänker mer på kostnaderna än förut. Det är också tydligt att elbilsvågen bromsar in. Det handlar inte bara om att elbilar anses dyra i inköp, även elpriserna får många att säga nej till tanken på att köpa en elbil”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för Meko, i ett pressmeddelande.
Enligt undersökningen skulle fler vilja cykla mer, men miljöaspekten är inte en avgörande faktor när man väljer transportmedel. Bara fem procent tycker att bilens miljöegenskaper är viktigast när de väljer bil.
Om Mobilitetsbarometern
Det är andra året i rad som undersökningen genomförs. Ungefär 4 000 personer i Sverige, Norge, Danmark och Finland får svara på frågor om sina vanor och önskningar gällande mobilitet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se