Bilförsäljningen tvärstannar i USA
Det verkar inte finnas någon hejd för hur lågt den amerikanska bilförsäljningen kan sjunka. Chrysler, Ford och GM rapporterar samtliga om fortsatt kraftigt fallande försäljning. Sämst går det för Chrysler som tappar en tredjedel av försäljningen.
De senaste dagarna har det pratats mycket om Volvos kräftgång på den amerikanska bilmarknaden. Volvos svårigheter att sälja bilar är dock ingenting mot vad de inhemska tillverkarna upplever. Totalt sett minskade bilförsäljningen i USA med 18 procent i juni jämfört med samma period förra året. Många förväntade sig en minskning, men att den skulle bli så kraftig var det inte många som hade trott. Absolut sämst gick det för de amerikanska tillverkarna.
Juni månad blev verkligen inte rolig för den stora Detroit-trion. Chrysler rapporterar siffror som är hela 36 procent sämre än samma månad i fjol. Lite mindre dåligt gick det för Ford och GM, vars försäljning minskade med 28 respektive 18 procent. GM:s relativt goda resultat kan dock delvis förklaras med att man gett generösa rabatter. För samtliga tillverkare blir det allt svårare att bli av med de stora och bränsletörstiga bilarna. Fords försäljning av suvar minskade till exempel med 50 procent. Men det är inte bara de amerikanska suvarna och pick-uperna som blir stående i försäljningshallarna. Toyotas stora pick-up Tundra minskade med 50 procent.
Den totala årsförsäljningen i USA uppgår till 13,6 miljoner bilar. Det är långt mycket sämre än bilbolagens prognoser som talade om 15 miljoner bilar. En av de mycket få tillverkare som gick mot strömmen var Honda som tack vare stor efterfrågan på Accord och Civic kunde öka med en dryg procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se