Bilindustrin kritisk till nya tjänstebilsregler
Rabatt till laddhybrider är inte tillräckligt anser bilbranschen. Finansminister Anders Borgs statssekreterare Hans Lindberg fick det hett om öronen under ett möte med bilbranschen i dag.
Hans Lindberg, statssekreterare hos finansminister Anders Borg, gästade i dag Bil Swedens årsstämma, och fick en hel del skarpa frågor från bilindustrins representanter. Hans Lindberg (bilden ovan) målade upp en i grunden positiv bild av svensk ekonomi, dock med en orolig omvärld som riskfaktor. Men beslutet att förlänga förmånsvärdesrabatterna för gasbilar och elbilar samt laddhybrider, samt utestänga etanolbilar och hybridbilar som Toyota Prius från skatterabatt, fick en del kritik. Främst reagerar branschen på att de nya reglerna bara gäller 2012 och 2013. Det betyder att branschen måste vänta upp till två år på besked hur de kommande reglerna ska se ut.
– Våra medlemmar har investerat 100-tals miljoner i att ta fram etanolmodeller eftersom det var sådana bilar som regeringen ville ha då. Vi måste ha ett klart besked nu för att ge besked till våra fabriker. Det går inte att svänga en oljetanker i en handvändning, lika lite kan bilindustrin ställa om sin produktion, sa Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.
Hans Lindberg höll med till viss del.
– Situationen har inte varit bra, det här beslutet har kommit väldigt sent. Men man måste se det här mot bakgrund av den ekonomiska situation som vi befann oss i för ett år sedan. Den var inte speciellt ljus, sa Hans Lindberg.
Laddhybrider blir det nya svarta på tjänstebilsmarknaden, med förmånsvärdesskatt som beräknas på vad en motsvarande bil med konventionell teknik kostar, minus 40 procent rabatt, dock högst 16 000 kronor. Men regeringen räknar bara med 300 sålda laddhybrider 2012. Ovanligt lite kan man tycka.
– Det är väldigt svårt att förutse hur stor försäljningen kommer att bli. Vi kommer att veta mer redan till hösten och sedan får vi dimensionera efter det, sa Hans Lindberg.
Gasbilar hör också till vinnarna, men vissa varnande röster höjdes för att det kan gå med gasbilar som med etanolbilar. Vem vet vilket stöd gasbilar får om två år?
Ulf Winberg
VD, Toyota Sweden
Vad säger ni i bilbranschen om det nya tjänstebilsförslaget?
– Jag tror inte någon i branschen tycker det här är bra. Vi vill ju se långsiktigt på bilägandet. Det hade varit bättre att fortsätta med de regler som fanns och säga att vi skapar nya, långsiktiga regler längre fram som är teknikneutrala. Till exempel regler som grundar sig på koldioxidutsläpp och NOx-utsläpp.
Magnus Bengtsson
VD, Citroën Sverige
Transportstyrelsens förslag på supermiljöbilspremie kräver fem stjärnor i Euro NCAP. Kommentar?
– Vi ser det som ett väldigt konstigt beslut att vår elbil Citroën C-Zero inte kommer med för att den har fyra stjärnor. På privatmarknaden kommer den att bli iskall. I praktiken gör man avkall på privatpersonernas möjlighet att köra en fullelektrisk bil.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se