BMW i4 M – första elektriska M-bilen
Nästa år kommer första eldrivna BMW M-bilen baserad på i4. Nu rullar en prototyp ute i trafik och vår spionfotograf lyckades knäppa några kort på den.
För ett par år sedan berättade Frank Van Meel, dåvarande chef för BMW M GmbH (numera på Rolls-Royce), att alla M-bilar ska vara elektrifierade innan 2030. Än så länge har ingen M-bil fått elektrisk assistans, men nästa år inleds nya eran, och man börjar stort med en helt eldriven bil. För en månad sedan berättade nuvarande M-chefen, Markus Flasch, för australiensiska medier att första elektriska M-bilen baseras på i4 som vi sett på spionbilder tidigare, samt även som konceptbil i form av BMW Concept i4. Den visades upp digitalt i mars i år, men skulle ha stått utställd på bilsalongen i Genève som blev inställd på grund av coronapandemin.
Nu har vår spionfotograf fotograferat i4 än en gång, men bilen på bilderna skiljer sig från tidigare bilar. Först och främst reagerar betraktaren på de olika fälguppsättningarna för fram- och bakaxlarna. Denna avvikelse får ögonen att söka efter andra detaljer, och då upptäcker man M-backspeglar, blå M Sport-bromsok och, när bilen ses bakifrån, bredare spårvidd. Tittar man lite närmare noterar man också utlagda bakre skärmkanter.
Räkna inte med att i4 M, vars modellbeteckning i dagsläget är okänd, blir en renodlad och extrem M-bil likt nya M3 är till 3-serie. Vanliga i4 bjuder som bekant på 530 hästkrafter via två elmotorer som driver var sin hjulaxel, tillräckligt för att skjuta iväg bilen till 100 km/h på fyra sekunder. i4 M misstänks i stället bli förfinad sett till körupplevelsen, eventuellt i symbios med lite mer effekt.
Skulle BMW:s M-avdelning få för sig att ge allt i effektväg så finns det marginaler. BMW:s senaste elektriska drivsystem tillåter nämligen upp till 408 hästkrafter per hjulaxel, vilket i teorin skulle kunna ge i4 M maximalt 816 hästkrafter. Men så långt kan vi inte tänka oss att Markus Flasch och hans ingenjörer sträcker sig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se