Låg markfrigång på vänster sida, hög på höger sida. Det kränger helt enkelt en del när den pressas på Nürburgring. Foto: Andreas Mau / CarPix

Audi A3 allstreet snart på en gata nära dig

Allroad eller allstreet. Det återstår att se vad Audi väljer. Oavsett namn så ser vi nu denna förhöjda A3 testa gränserna på Nürburgrings nordslinga.

Förra gången såg vi den i grönt. Det var i november i fjol som vi såg en förhöjd Audi A3 ute i tysk trafik. Nu ser vi den i silvergrått och med tuffare fälgar med 19-tums lågprofildäck, men det rör sig fortfarande om en förhöjd A3. Asfalten under hjulen är fortfarande allmän väg i Tyskland, men i banform. Nürburgring räknas ju som allmän betalväg.

Oavsett vilken väg eller gata den kör på så hör bilen på bilderna hemma där. Vi har tidigare misstänkt att denna A3 med extra markfrigång ska heta A3 allroad, precis som sina motsvarande syskon av större storlek, men för bara några dagar sedan meddelade Audi att lilleputtbilen A1 citycarver (test av den kan du läsa här) från och med modellår 2023 ska heta A1 allstreet. Vi gissar därmed att Audi väljer samma spår för A3, det vill säga A3 allstreet. Men gissningen kan förstås vara helt fel. Vi är dock tämligen säkra på att modellversionen inte får namnet A3 cityhopper, som det ryktades om för ett, två år sedan.

1 AV 2
Tänk dig lite svart plast runt skärmkanter och längs tröskellådor. Då ser du Audi A3 allstreet framför dig.
Foto: Andreas Mau / CarPix
2 AV 2
Audi A3 allstreet, eller om det blir A3 allroad, blir alternativet för den som söker bil mellan A3 och Q3.
Foto: Andreas Mau / CarPix

Den A3 allstreet som vi såg i fjol hade ett maskerat ”tanklock” på vänster framskärm. Det betyder att modellen sannolikt kommer i laddbart hybridutförande, antingen med 204 (40 TFSI e) eller 245 hästkrafter (45 TFSI e). Eller kanske båda då de erbjuds till vanliga A3 (och till syskonen Volkswagen Golf, Skoda Octavia och Seat Leon).
Bilen på dessa nya spionbilder har tanklock enbart på höger bakskärm, där det traditionellt sitter. Det betyder att det rör sig om en bil med bensin- eller dieselbil utan någon större elektrisk assistans. En mindre elektrisk impuls kan det förstås röra sig om ifall det är en mildhybrid i form av A3 allstreet 35 TFSI. Men låt oss inte fördjupa oss alltför mycket i drivlinorna eftersom vi inte vet vilka som lyfts över från vanliga A3. Det kan bli samtliga, dock inte de som hittas i prestandaversionerna S3 och RS3.

Bettingbolagen bör erbjuda låga odds på att Audi väljer att presentera A3 allstreet om en inte alltför avlägsen framtiden. Sannolikt i slutet av sommaren eller i höst.